How to reframe AI adoption to focus on outcomes, not tools

Sådan omformulerer du AI-implementering til at fokusere på resultater frem for værktøjer.

“Hvordan bruger vi AI til at forbedre marketingresultater?”

Marketingfolk begynder at frygte dette spørgsmål, selvom ledelsen stiller det oftere. Det gør dem nervøse og defensive, fordi de mangler en klar fortælling om deres teams martech-modenhed. De har også svært ved at forklare de reelle fordele ved AI, fordi det ikke er let at måle brugen af AI og dens indflydelse på resultaterne.

Men dette udfordrende spørgsmål er en mulighed for at demonstrere AI’s ægte indflydelse på kundernes engagement og marketingresultater.

Gå dybere: Hvordan marketingfolk kan gå ud over tilfældige AI-tiltag, og hvorfor de bør gøre det

Ændring af fortællingen: Fra værktøjer til resultater

I sidste ende handler brugen af AI eller ethvert martech-værktøj ikke om at producere mere indhold, men om at producere bedre indhold. Det indhold, der forbindes med dit publikum. Det adresserer deres bekymringer hurtigt og hjælper kunder med at finde de produkter og løsninger, de har brug for. Disse resultater har længe været et kendetegn ved stor marketing.

I stedet for at fokusere på værktøjer bør marketingfolk tale om, hvordan AI driver resultater og forbedrer kundeoplevelsen. At gøre dette kræver, at man vurderer AI’s rolle i din martech-stak. Det betyder, at man forstår, hvor AI allerede gør en indflydelse, og identificerer muligheder for forbedring.

Gå dybere: AI-parathedliste: 7 nøgletrin til en vellykket integration

Forstå AI’s eksisterende rolle i martech

Start med at vurdere, om inkluderingen af AI i marketing ændrer martech-stakken. Mange marketingfolk bruger stadig de samme værktøjer, dog med funktioner, der nu er drevet af AI for øget hastighed og tilpasning. Hver leverandør er ivrig efter at minde os om, hvordan AI længe har været en del af, hvordan de løser vores marketingudfordringer. Find ud af, hvor og hvordan AI allerede bidrager til din martech-stak.

Dette hjælper dig med at udforme din “AI påvirkningshistorie”, en fortælling der fremhæver, hvordan AI forbedrer marketingresultater og konverteringer. Som al marketingrapportering bør det fokusere på kundens behov og motivationer. Strukturér din historie omkring tre nøglefordele:

  • Ny kapabiliteter.
  • Ny kundeengagement.
  • Ny teammuligheder.

AI-drevne kapabiliteter: Udvidelse af hvad der er muligt

AI har været integreret i martech i årtier i e-mail, søgning og webanalyseværktøjer. Det driver de fleste personaliserings-, scoring- og segmenteringsfunktioner inden for marketing automation, e-mail marketing, CRM, sociale medier og SEO-systemer.

Hvilke nye kapabiliteter giver din teknologi, der er drevet af AI og andre dataløsninger? Spørg dig selv:

  • Er du i stand til at score dine potentielle kunder mere effektivt eller detaljeret?
  • Har du adgang til flere datakilder på tværs af platforme eller systemer?
  • Kan du nu producere personligt indhold på hjemmesiden eller landingssiden baseret på førstepartsdata?
  • Hvor ofte bruges din chatbot, og hvor ofte fører denne vej til besøg på produktsider, salgspræsentationer eller downloads?
  • Forudsiger AI-drevne algoritmer fremtidig adfærd, befolker dit indholdsmappe med nye idéer eller analyserer sociale følelser?
  • Bruger du data fra adfærd i de tidlige faser (intention og overvejelse) til at tilpasse oplevelser i senere faser (beslutning og loyalitet)?
  • Hvad har du lært fra A/B-testning i stor skala?

Brug historiske præstationsdata til at kortlægge det i form af resultater på tværs af kundens livscyklus og vise gradvise forbedringer i forhold til tidligere år. Integration på tværs af platforme kan også give gradvise stigninger i konverterings- og engagementmålinger.

Dette er, hvordan du fortæller historien om, hvordan din marketing nyder godt af AI uden at blive distraheret fra den centrale forretning inden for marketing: at skabe gode prospects og kundeoplevelser.

Forbedring af kundeengagement med AI

Engagement måles på indholdsniveau: Hvor godt reagerede hver segment eller persona på hvert indholdselement? Marketingfolk tager genAI i brug for at accelerere indholdsoprettelse og produktion, næsten til et punkt af overflod. Desværre er der for meget generisk, kedeligt indhold. Forhåbentlig er du kommet væk fra mængdespillet til rækkevidde til kvalitets- og resonansspillet.

Vi står over for pres for at bruge generativ AI på hver fase af produktionen. Det inkluderer idéudvikling og indholdsoprettelse til video, billedgenerering og endda avatarer. Ledere kan sætte pris på, hvordan genAI fremskynder arbejdet. Men mind dem om, at menneskelig kreativitet er nødvendig for at udvikle kundeorienterede, datadrevne strategier. Menneskelig forbindelse er det, der får kampagner til at resonere og drive handling — noget genAI alene ikke kan opnå autentisk eller med tillid.

Når det er sagt, er genAI et kraftfuldt værktøj til at forbedre engagementet, når det kombineres med en smart strategi. Det kan strømline oprettelsen af personaliserede aktiver til forskellige personas og muliggøre realtids tilpasning, hvilket gør oplevelser og annoncering mere effektive.

Ideelt set kan du vise (ved hjælp af AI-drevne analyseværktøjer), at forskellige segmenter har forskellige responsrater og engagerer sig på højere niveauer med personligt indhold. Ikke alle segmenter har den samme købsfrekvens eller udgifter. Det betyder ikke, at lavere forbrugssegmenter ikke er en vigtig del af mixet, især hvis du kan konvertere flere af dem ved hjælp af personligt indhold.

Gradvis løft driver marketingeffektivitet og bør være centralt i AI påvirkningshistorien. Mål dette løft gennem produktivitet, præstation og kvalitetsmålinger, såsom:

  • Tid sparet.
  • Øget output (f.eks. at skabe fem variationer af et aktiv til test).
  • Reducerede omkostninger (f.eks. simpel intern billed- eller videoproduktion).
  • Konsistens i tone, stil og budskab.

Muliggøre marketingteams med AI-muligheder

Overvej, hvordan AI skaber muligheder for dit teams udvikling, færdighedsvækst og tilfredshed. De fleste af os elsker at lære om AI og dens indflydelse, men vi har heller ikke meget tid til formel træning.

Som marketingtræner har jeg fundet, at folk ønsker hurtige, handlingsorienterede små bider af træning. Dette er især tilfældet, når det hjælper dem med at bruge værktøjer og platforme mere effektivt. Prompt-skrivning og brugen af AI til dataanalyse og rigere personalisering er stadig populære emner. Fokuser på, hvor AI kan forbedre menneskelig kreativitet og produktivitet.

Udover læring kan AI-drevne produktivitets- og træningsværktøjer tilføje timer til alles dag. Jeg elsker at bruge AI-sammenfatninger af møder. Det frigør personen, der tager noter, så de kan fokusere på de emner, der diskuteres. Også, de behøver ikke bruge en time på at opsummere og organisere mødet.

AI-assistenter lader projektledere fokusere på strategiske beslutninger og bestemme næste skridt.

At gøre AI til en del af den udførende samtale

Marketingfolk bruger AI mere og mere. De bruger genAI direkte og er afhængige af AI-værktøjer til dataanalyse og indholdsjustering. Gartners forskning viser konsekvent, at marketingfolk i stigende grad adopterer AI.

I stedet for at frygte spørgsmålet om, hvordan AI hjælper os med at forbinde med kunderne, bør vi omfavne det og gøre det til en del af fortællingen i vores ledelsesrapportering. At trække AI frem i lyset og indarbejde det i dine nuværende målinger og rapportering gør det mindre skræmmende, samtidig med at du viser din forpligtelse til at forblive foran i martech.

Gå dybere: 5 måder at kickstarte AI-adoption

E-mail:










Se vilkår.



OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts