I Hjertet af Regnbuen: 3 Markante Pride-Markedsføringskampagner
Juni er officielt Pride-måned i mange lande, og marcher, begivenheder og sammenkomster er i fuld gang over hele verden. Denne måned markerer årsdagen for Stonewall (New York) optøjerne den 28. juni 1969, en begivenhed, der satte skub i det, vi kender som den moderne Pride-bevægelse.
Pride-regnbuens farver er mere end bare en pæn logo og flag, dog. De har dyb betydning og hjælper med at sprede et positivt budskab om tolerance og inklusivitet. Derfor er virksomheder ivrige efter at vise deres støtte, samtidig med at de også appellerer til medlemmer af LGBT+-fællesskabet. De bør imidlertid tage deres bestræbelser alvorligt.
Selvfølgelig, når man udvikler en Pride- eller LGBT+-centreret marketingkampagne, er der rig mulighed for sjov og kreativitet. Husk bare, at det ikke er nok alene at plaster regnbuen over jeres hjemmeside eller tilføje Pride-farverne til jeres eksisterende branding.
LGBT+-forbrugere lægger særlig mærke til virksomheder, der gør en indsats. Og det er ikke kun LGBT+-forbrugere, der lægger mærke til det. Faktisk tyder undersøgelser på, at fire ud af 10 forbrugere er motiverede til at støtte mærker, der tager deres LGBT+-marketing bestræbelser alvorligt. Desuden ville 50% af ikke-LGBT+-selvidentificerede allierede trække deres støtte tilbage fra mærker, der mislykkes med at levere inkluderende reklame.
Så, for at inspirere dine bestræbelser, her er tre Pride-marketingkampagner fra de seneste år, der gik ud over regnbuen for at vise deres sande farver og tilbyde reel substans.
“Jeg er blevet omfavnet af et nyt fællesskab. Det sker, når du endelig er ærlig om hvem du er; du finder andre som dig.”
Chaz Bono, USA-baseret forfatter, musiker og skuespiller
1. Absolut Vodka: Valgte Familier
En langtidsallieret (siden 1980) og støtte for LGBT+-fællesskabet, Absolut Vodka har altid leveret farverige og meningsfulde Pride-marketingkampagner. Dens seneste ‘Valgte Familier’ initiativ er ingen undtagelse.
Ledes af en klar og gribende slogan, “Her er til dine valgte familier”, fejrer denne stærke og visuelt slående Pride-kampagne de tætte bånd, der findes inden for LGBT+-fællesskabet.
Ved at gå i partnerskab med en blanding af kreative og kunstnere fra LGBT+-fællesskabet, fandt Absolut den rette tone og budskab. Hvad der gjorde denne kampagne endnu mere betydningsfuld—ud over dens række af samarbejdsrelationer—er det faktum, at den var del af en bredere fortsat indsats for at kæmpe for LGBT+-rettigheder.
En afgørende del af mærkets Out and Open initiativ, denne sammenhængende multikanals marketingkampagne var sammenhængende, autentisk og betydningsfuld i lige mål. Som et resultat, tjente den masser af positiv engagement.
2. Levi’s: Hvordan Viser Du Dig?
Som en langtidsstøtte for LGBT+-fællesskabet og en fortaler for homoseksuelles rettigheder, involverer Levi’s sig aktivt i Pride-måned – og dens 2023-kampagne var ingen undtagelse.
Med hyldest til den vitale vigtighed af autentisk selvudtryk, brugte det globale denim-magtcenter en blændende blanding af videoredigering af høj kvalitet og en dokumentarstil tilgang til at levere sin ‘Hvordan Viser Du Dig?’-kampagne.
Med seks personer fra hele verden, indfangede fotograf Liam Woods en blanding af kraftige budskaber fra mennesker med noget vigtigt at sige.
Skønt hver person er fuldstændig individuel i deres tilgang til livet, er de alle bundet af mod, tapperhed og en autentisk følelse af selvudtryk. Dette budskab stemmer tydeligt overens med Levis’s kernemærkeværdier.
Ikke alene skabte mærket en blændende video, det udformede også en smart landingsside med et slagkraftigt profil af hver videodeltager for yderligere at forstærrede sit budskab. Denne sammenhængende og afgjort ægte kampagne tjente masser af investering og roses af mange som en af de bedste Pride-marketingkampagner i 2023.
Læs: 4 gode eksempler på brugergenereret indhold (UGC)
3. LEGO: Alle Er Fantastiske
Som et nutidigt superbrand, skabte LEGO bølger med sin allerførste Pride-marketingkampagne i 2021 med ‘Alle Er Fantastiske.’
Ved at lade sine produkter tale, lancerede mærket et stilfuldt Pride-tematiseret LEGO-sæt for at fejre og støtte LGBT+-fællesskabet, samtidig med at det fremmede inklusivitet.
En af de bedste ting ved denne kampagne er dens brede appel. Ved at placere sine kerneværdier i hjertet af sit marketingmix, talte kampagnen til både børn og voksne, og spredte positive budskaber vidt og bredt.
Ved at promovere sit Pride LEGO-sæt på sine mest engagerede sociale mediekanaler og opretholde et positivt budskab gennem hele kampagnen, tjente mærket 23.000 omtaler – med 87% opfattet som positive.
Tag stolthed i din marketing…
Disse kraftfulde kampagner er unikke på hver deres måde, men deler alle fælles træk, der gør dem så betydningsfulde som de er vellykkede.
Hvordan gør de dette?
- Ved at vise følelsesmæssig intelligens
- Ved at vide, hvad de vil sige
- Ved at forstå, hvad de vil opnå
- Ved proaktivt at støtte relevante årsager
- Ved at være kreative, samtidig med at de forbliver respektfulde
Fordi de lægger omhyggelig tanke i deres kampagner, har disse LGBT+-fortalere haft succes med deres Pride-marketingindsatser.
Løft din marketingbesked med DMI
For at forbedre din kampagnebesked, finpudse dine eksisterende færdigheder og lære alt, hvad du behøver at vide for at komme foran pakken, tilmeld dig vores professionelle diplom i digital marketing.
Fleksibel, omfattende og industrianerkendt, dette kursus vil tage dine kampagner, såvel som din karriere, til det næste niveau.
Relateret
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!