Sådan Udvikler Du en Ultimativ Social Media Strategi, der Styrker Brandbevidsthed & Afkast

Social media marketing er ikke længere en mulighed for et varemærke eller virksomhed at opnå succes online, det er en nødvendighed. Med så mange forskellige demografier aktive på sociale netværk på global skala, er det der, du ønsker at være for at engagere, påvirke og konvertere.

For at se hvorfor, tag et kig på disse statistikker fra Datareportals Globale Sociale Medier Statistikker:

  • Der er over 5 milliarder aktive brugere af sociale medier—det er 62% af verdens befolkning
  • Den gennemsnitlige tid brugt dagligt på sociale medier er 2 timer og 20 minutter
  • YouTube har det største antal aktive brugere, efterfulgt af WhatsApp og Facebook
  • Folk bruger i gennemsnit 6.7 platforme hver måned

Disse statistikker viser den vigtige rolle, som sociale medier har i folks liv. Men det er ikke nok bare at være aktiv på sociale kanaler, du skal vide, hvordan du taler til og betjener dit publikum, dele informationer, der informerer og begejstrer dem, øge brandbevidsthed og generere leads.

I denne blog vil vi bryde de vigtigste elementer af social media marketing ned.

Hvad er en social media strategi?

Enkelt sagt, en social media strategi er en omfattende plan, der skitserer dine social media mål, de taktikker der bruges til at nå dem og de metrikker, der tracks for at måle præstation.

Den burde hjælpe med at drive brandbevidsthed og engagement på tværs af sociale mediekanaler for dit målpublikum/s, generere leads og hjælpe med at dyrke kunderelationer.

Hvad er fordelene ved at have en social media strategi?

Du kan have kørt en vellykket social media kampagne eller fået fantastisk engagement på dit indhold. Den slags enkeltstående succes er opnåelig.

Men det vanskelige ved social media marketing ligger i konsistens. Forstår du hvorfor den kampagne eller post var en success? Kan du nemt replicate den?

Det kan virke skræmmende at tænke på at skabe en social media strategi, men den vil give din forretning mange håndgribelige fordele.

  • En retning for alle dine social media aktiviteter
  • Forbedre brandbevidsthed
  • Tilbyde social kundeservice og support
  • Forstærke målretning på tværs af publikummer og platforme (f.eks. vil dit Facebook-publikum være meget forskelligt fra dit TikTok-publikum)
  • Direkte og øge website trafik
  • Personliggøre indhold
  • Generere bedre kvalitets leads
  • Skabe social media influencer muligheder
  • Tilbyde sociale handel og shoppable posts
  • Samle data, du kan analysere og måle
  • Promovere dit unikke indhold, der kunne gå viralt (husk McDonald’s “Raise Your Arches” kampagne med øjenbrynene?)
dmi video miniaturebillede

Tilmeld dig GRATIS for at få adgang til denne video

“Sociale medier er en anderledes måde for varemærker at engagere sig med og kommunikere med deres publikum og kunder. Det er anderledes fra ethvert andet medie, fordi det har tre unikke karakteristika: Det er modigt, det er friskt, og det er hyperkreativt,” siger Julie Atherton, Digital Strateg og grundlægger af Small Wonder, rådgivnings- og marketingkonsulentvirksomheden for social media transformation i DMI podcasten.

Der er enorme fordele ved sociale medier, så at skabe en strategi vil tjene til at opnå dine forretningsmål og drive kundeengagement.

Hvis du leder efter agenturstøtte inden for områderne SEO, content marketing og betalt medie, så tag kontakt til Neil Patel Digital

Hvad er trinnene i at opbygge en vellykket social media strategi?

Nu hvor du forstår grundlaget for en social media strategi, lad os gå over til de specifikke trin, du skal tage for at skabe en.

Vi vil også fremhæve, hvor man kan integrere din content strategi og engagement strategi i dine samlede sociale medieaktiviteter for at sikre, at alle baser er dækket.

Her er 7 trin til at skabe en vellykket social media strategi.

1) Sæt mål for din forretning

Det er værd at bruge tid på dette trin, da forståelse og definition af dine sociale mediemål vil bestemme resten af din strategi.

Tænk på, hvad din forretning ønsker at opnå fra sociale medier og forstå, at marketing- og forretningsmål er forskellige. Er det større brandbevidsthed på markedet, at lære mere om dit publikum, udvide din følgerskare eller generere flere leads?

Du kan ønske at opnå alle disse mål, men det er afgørende at notere hvert enkelt af dem, da de vil involvere forskelligt indhold og taktikker på sociale medier.

Når du sætter dine mål, definer dine nøglepræstationsindikatorer (KPI’er) for at forstå, hvilke sociale mediemetrikker der er vigtige. Forskning fra Sprout Social viser de nøglemetrikker, som marketingfolk overvåger på sociale medier.

Sociale mediemetrikker, som marketingfolk tracker
Sociale mediemetrikker, som marketingfolk tracker

For at være vellykket på sociale medier, sæt metrikker for hver kanal du bruger. For eksempel:

  • Facebook – rækkevidde, engagement og visninger
  • Instagram – interaktioner, profilbesøg og opdagelser i Stories
  • X – følgerantal, delinger og linkklik kan afsløre indsigt.

Ud over grundlæggende metrikker kan du grave dybere og spore væksthastighed for publikum, forstærkningsrate (hvor ofte brugere deler dit indhold) eller viralitetsrate (en der kan være vigtig for TikTok).

Der er mange metrikker, du kan bruge til at spore succes, så indsnævr dem til hvad der betyder noget for din forretning.

2) Undersøg dit publikum

For at skabe personliggjorte budskaber og indhold, skal du forstå, hvem dit publikum er, og hvad de ønsker.

Det ultimative mål er at få kunder til at tale om dit mærke eller produkt/tjeneste på en positiv måde, der påvirker andre (dvs. mund-til-mund markedsføring).

Den bedste måde at opnå det på er at gennemføre markedsundersøgelser gennem:

  • Online spørgeundersøgelser
  • Interviews med kunder
  • Opsætning af en fokusgruppe
  • Afstemninger på platforme som X, LinkedIn eller Threads
  • Bed om meninger og feedback igennem apps (f.eks. WhatsApp)

En anden måde at finde ud af mere om dine kunder og dit community er at lave social listening. Mange værktøjer kan hjælpe dig med dette på tværs af sociale netværk, herunder BuzzSumo, SparkToro eller Followerwonk.

Begge disse metoder vil hjælpe dig med at skabe køberpersoner, som kombinerer din køberprofil og køberindsigt for at skabe et billede af din ideelle kunde. Du kan have mere end en persona for at indfange de forskellige indsigt, demografi og pain points.

“Markedsførings- og positioneringsprocessen, brandstrategi, content generering og overvejelse skal komme fra et menneske, der bekymrer sig om, hvad andre mennesker tænker om dem og deres produkt, og som kan sætte sig i kundernes sko,” sagde Rand Fishkin på en nylig DMI-podcast. “Det, der vil gøre dig (som en marketingperson) fantastisk til kundeempati, vil også gøre dig fantastisk til brandmarkedsføring og -positionering, samt contentstrategi.”

3) Undersøg dine konkurrenter

Konkurrentanalyse er en afgørende del af din sociale marketingstrategi. Det hjælper dig med at forstå, hvad dine konkurrenter laver i det sociale rum.

De typer ting, du kan få indsigt i, er:

  • Sociale platforme brugt (hvilken en og hvor mange)
  • Budskab – tone og stemme
  • Målgruppe efter platform
  • Branding (hvordan bruger de deres brand eller style guide?)
  • Indhold og de formater, der bruges
  • Kampagnetyper (firmainformation, afstemninger, at promovere begrænset adgangsindhold osv.)
  • Frekvens af sociale posts
  • Interaktioner med kunder
  • Brug af influencere
  • Mulighed for social handel

Når du forstår, hvordan dine konkurrenter engagerer sig med kunderne og succesen med den engagement, kan du enten efterligne det eller tage en anden retning for at indfange kundernes opmærksomhed.

4) Vælg dine sociale platforme

Spørgsmålet er ikke, om du skal være aktiv på sociale medier, det er, hvordan du vælger de bedste kanaler til din forretning.

Begå ikke fejlen ved at være aktiv på dem alle bare for at være det, nogle vil ikke passe til din forretning eller dit indhold. Så hvordan indsnævrer du dine valg og optimerer indhold til hvert socialt netværk?

Facebook: Som en af de største sociale medieplatforme og en af de ældste, tilbyder Facebook en målrettet måde at engagere sig med udsigter og kunder. Mange indholdstyper klarer sig godt på denne platform, og Facebook Live tilbyder dig en måde at forbinde med kunder gennem video.

Her er et godt eksempel på en GIF fra Oreo, der personificerer den humor, mærket bruger til at forbinde med kunder.

Oreo på Facebook
Oreo på Facebook

Tjek vores simple guide til at


OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *