TAM, SAM & SOM forklaret: Hvad betyder disse mål, og hvorfor er de vigtige?
Uanset om du starter en virksomhed eller ønsker at vokse en, er det vigtigt at kende markedet.
Dette betyder, at du skal forstå sektorens potentielle profit, størrelse på konkurrencen og vurdere markedschancer. Men hvordan kan du gøre det?
Heldigvis er der tre målinger, der kan hjælpe dig effektivt med dette: Total Adresseerbart Marked, Serviceerbart Adresseerbart Marked, og Serviceerbart Opnåeligt Marked (også kendt som TAM, SAM og SOM).
I denne blog ser vi på hver måling, så du ved, hvad de betyder, og hvordan man beregner dem for at drive forretningssucces.
1. Total Adresseerbart Marked (TAM)
Total Adresseerbart Marked refererer til den samlede indtægtsmulighed tilgængelig på et bestemt marked.
TAM repræsenterer den maksimale indtægtsmulighed, hvis en virksomhed skulle opnå 100% markedsandel. Dette betyder at overveje hver potentiel kunde eller segment, der kunne have gavn, samt at tage begrænsninger eller faktorer såsom konkurrence eller markedsmætning i betragtning.
Hvorfor er det vigtigt at måle TAM?
TAM er en afgørende måling for investorer, iværksættere og virksomheder til at evaluere tiltrækningskraft og skalérbarhed af en markedschance. Det hjælper virksomheder med at forstå indtægtspotentialet for deres produkt eller service og potentialet for en forretning.
Det kan også guide strategisk beslutningstagning relateret til markedsadgang og ekspansion, prisstrategier, produktudvikling og allokering af ressourcer.
Hvordan beregner du TAM?
Du kan beregne TAM ved at gange antallet af potentielle kunder/brugere med den gennemsnitlige indtægt, hver kunde ville generere årligt. Denne beregning kan baseres på faktorer som placering, demografi, industri tendenser og prismodeller.
Formlen til beregning af TAM er:
Antal kunder/brugere på markedet X Årlig værdi af hver kunde/bruger
For eksempel, lad os sige, at din virksomhed har en potentiel kundebase på 9,000 med en værdi af $1,300 hver. Din TAM ville være $11.7 million.
2. Serviceerbart Adresseerbart Marked (SAM)
SAM (Serviceerbart Adresseerbart Marked) er den del af TAM, som en virksomhed kan målrette og betjene med sine produkter eller tjenester. Det er en undergruppe af det totale marked, der stemmer overens med en virksomheds ressourcer, kapaciteter og strategisk fokus.
Ved at forstå og målrette SAM strategisk, kan virksomheder maksimere deres indtægtsvækst, markedsandel og langsigtede succes.
Hvorfor er det vigtigt at måle SAM?
SAM kan hjælpe med at definere en virksomheds målmarkedsstrategi og prioritere ressourcer til de mest lukrative muligheder. Det kan også hjælpe virksomheder med at fokusere på segmenter, der tilbyder det højeste potentiale for rentabilitet for at optimere marketing- og salgsindsats, samt produktudviklingsinitiativer.
Det kan også hjælpe dig med at forstå det konkurrencemæssige landskab ved at se på styrker, svagheder og markedspositionering af konkurrenter og identificere konkurrencetrusler og muligheder for at differentiere.
Hvordan beregner du SAM?
SAM kan måles ved at tage forskellige faktorer i betragtning såsom målkundesegmenter (gennem markedsforskning), geografisk rækkevidde, konkurrence, markedsindtrængningsstrategi og regulatoriske begrænsninger.
Det involverer at analysere markedData og segmentere TAM baseret på kriterier, der er relevante for virksomhedens forretningsmodel og kapaciteter.
Formlen til beregning af SAM er:
Målsegment af TAM X Årlig værdi for hver kunde/bruger
For eksempel, kun 3,000 kunder er baseret i den placering, du målretter. Værdien af hver kunde er $1,300, så din SAM-værdi er $5.85 million.
3. Markedsandel (SOM)
SOM (Markedsandel) er den del af det totale marked eller SAM, som en virksomhed eller et mærke aktuelt indfanger eller kontrollerer. Det udtrykkes som en procentdel og indikerer virksomhedens position på markedet sammenlignet med konkurrenter.
Det er et mål for en virksomheds præstation i forhold til dens konkurrenter og giver indsigt i dens markedsposition og konkurrencemæssige styrke.
Hvorfor er det vigtigt at måle SOM?
SOM afspejler virksomhedens markedsindtrængning og konkurrenceposition i forhold til andre på markedet. Det hjælper virksomheder med at forstå deres præstation på specifikke markedsområder og identificere muligheder for vækst og ekspansion.
Strategier for at øge SOM kan inkludere markedsudvidelse, produktinnovation, brandopbygning, kundeerhvervelsesinitiativer og konkurrencedygtige prisstrategier.
Hvordan beregner du SOM?
Du kan beregne SOM ved at dividere virksomhedens omsætning eller salg med det samlede markedsomsætning eller salg og gange med 100 for at få en procentdel.
Formlen til beregning af SOM er:
SOM= (Virksomhedens Salg eller Omsætning/Total Markedsomsætning eller Salg ) X 100
Konklusion: TAM, SAM & SOM
Disse målinger kan udvikle sig på grund af fremskridt inden for teknologi (se bare på effekten af kunstig intelligens), ændringer i markedsbetingelser, skift i kundeforventninger og regulatoriske udviklinger. Så det er vigtigt kontinuerligt at overvåge og vurdere hver enkelt for at tilpasse sig skiftende markedsdynamikker.
Lær hvordan man er strategisk og tager føringen
At forstå din målkunde og kende markedet er afgørende for at drive forretningssucces. Vores kursus i Digital Marketing Strategi og Ledelse vil sætte dig i stand til effektivt at styre digitale markedsføringsaktiviteter, drive forretningspræstation og udvikle en digital strategi. Du vil også udforske digitale kanaler, budgettering, kommunikationsfundamenter, analyser og meget mere. Tilmeld dig i dag!
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!