Hvorfor digital markedsføring er væsentlig for små virksomheder
Når små virksomheder starter, fokuserer de ofte på, hvordan de får de første kunder ind ad døren og stoler på traditionel reklame, såsom brochurer, trykte annoncer eller endda udendørs reklame.
Skønt denne strategi måske bringer en lille strøm af forretning, er der en bedre og nemmere vej. Små virksomheder bør overveje det globale online markedsplads og drage fordel af at bruge en kombination af traditionel og digital markedsføring for at udnytte hver eneste tilgængelige mulighed.
Efter alt, søger 76% af forbrugerne efter et firma online før de besøger en butik, mens 45% sandsynligvis vil besøge efter at have fundet en stærk online tilstedeværelse på en lokal søgeside, ifølge forskning fra Visual Objects.
Enhver lille virksomhed, uanset hvor ny eller etableret, bør se på digitale kanaler som en måde at generere leads og konvertere interesse til kunder.
I denne blog vil vi se på 6 måder, du kan bruge online kanaler til at promovere og vokse din virksomhed (sammen med 3 gode eksempler fra små mærker til inspiration).
- Udfør konkurrentforskning
- Udnyt SEO
- Vær proaktiv og reaktiv på sociale medier
- Målret eksisterende kunder
- Kontakt influencere
- Fokuser dit markedsføringsbudget
Fordele og ulemper ved AI for markedsførere
Download Gratis Guide
Hvad er fordelene ved digital markedsføring?
De potentielle kunder, du kan finde online, er en meget større gruppe end dem, du nogensinde vil kunne tiltrække lokalt. Ved at bruge digitale markedsføringsteknikker kan du nå et massivt publikum på en måde, der er omkostningseffektiv, kan skaleres og måles.
Nogle af nøglefordelene ved at bruser digitale kanaler inkluderer:
- Øg din interaktion med udsigter og lær præcist, hvad de leder efter, dvs. få at vide bedre om dine kunder!
- Række ud til nogen på et hvilket som helst sted og i en hvilken som helst tidszone, da der ikke er geografiske grænser med digital
- Målret den rigtige publikum på det rigtige tidspunkt gennem hyper-personliggørelse
- Kommuniker med dine udsigter og kunder på ethvert stadie af købsprocessen
- Spar penge og nå flere mennesker for mindre
- Forstå dit publikum og drev engagement for at øge kundeloyalitet
- Spor og overvåg kampagner i realtid, så du kan optimere eller justerer indhold eller målretning
- Tilbyd bedre kundeservice ved hjælp af sociale medieplatforme som Facebook eller X
Kom i gang med digital markedsføring for små virksomheder
Med uendelige muligheder kan digital markedsføring virke skræmmende, hvis du aldrig har brugt det før. Der er en række platforme og strategier, der kan få det til at virke som et større projekt, end det er.
Men online markedspladsen er konkurrencepræget, og mens mund-til-mund-markedsføring og kunderanbefalinger kan hjælpe med at drive trafik, vil kunderne kæmpe for at finde din virksomhed, medmindre du viser dig på de steder, de bruger tid.
Dette skyldes, at online shopping er eksploderet i de senere år, da folk strømmer online for at forske og købe. Dette har resulteret i, at den globale e-handels andel af detailhandlen er gået fra bare 18% i 2021 til et anslået 23% i 2027.
Dette gør det afgørende at opbygge en tilstedeværelse online for enhver lille virksomhed, der ønsker at overleve, især når 20% af virksomhederne fejler i det første år, 30% i det andet år og 50% inden det femte år ifølge Forbes Advisor.
Så lad os se på nogle enkle, men effektive digitale marketings taktikker, du kan bruge til at bygge en online tilstedeværelse og blive fundet af de mennesker, der har interesse i dit produkt eller din tjeneste.
1) Udfør konkurrentforskning
For at din virksomhed skal være succesfuld, skal du være opmærksom på, hvad dine konkurrenter laver, og lære af det. Se på, hvad dine konkurrenter gør online, og det vil give dig en ide om, hvad der virker og ikke virker.
Udfør en konkurrentanalyse og gør din forskning med disse typer spørgsmål i tankerne:
- Hvilken type indhold bruger de (f.eks. en firmablog, videoer eller visuelt indhold, brugerdefinerede landingssider, original forskning eller brugergenereret indhold?)
- Hvordan kommunikerer de deres mærke, og hvad gør dem unikke?
- Hvor godt engagerer de sig med publikum, og hvordan (f.eks. sociale mediekanaler?
- Hvilke platforme bruger de?
- Har de brand-fortalere eller influencerpartnerskaber?
- Har de et loyalitetsprogram, og hvad tilbyder det?
Heldigvis er der nogle fantastiske værktøjer, der kan hjælpe i din research, så det ikke bliver en tidssluger, såsom:
- Semrush – fantastisk til søgeords placering og søgeords trafik
- Ahrefs – nyttig til at opdage konkurrenternes mest linked indhold
- Moz – en anden platform for søgeords placering
- BuzzSumo – sporer populære indholdstyper og influencere
- Google Alerts – et værktøj til at spore nævninger af en hvilken som helst konkurrent, du vælger at følge
- Ontolo – et fantastisk værktøj for backlinks og indholdsmarkedsføring
- Similarweb – giver dig indsigt i digitale kanaler brugt, webstedstrafik, søgeord og sociale kanaler
Du bør også udnytte platforme for kundeindsigter til at fodre ind i din persona-udvikling og indholdsmarkedsføring såsom:
- AnswerthePublic
- Ubersuggest
- Statista
- SparkToro
Der er også masser af nyttige kunstig intelligens (AI) marketingværktøjer og værktøjer til kopiskrivning ved hjælp af AI.
2) Udnyt SEO
Uanset hvilket produkt eller tjeneste en person søger efter, vil de sandsynligvis starte deres søgning med en søgemaskine som Google. Hvis du har en online tilstedeværelse, men dine konkurrenter er lettere at finde, da de rangerer højere i søgning, er du stadig måske ikke fundet.
Så, sammen med at skabe en optimeret hjemmeside, skal du forstå vigtigheden af søgemaskineoptimering (SEO) for at udkonkurrere dine konkurrenter.
Nøgleord er afgørende for at gøre dette til en realitet, så sørg for, at du forsker de bedste nøgleord (langhalede og korthalede) for din virksomhed. Dette vil hjælpe dig med at identificere og bevare sætninger, der har god søgevolumen, se bort fra nøgleord med dårlig volumen og finde indholdshuller, som du kan udfylde for at opbygge autoritet.
Lokal SEO er vigtig her for en lille virksomhed. Mens du kan sigte mod at informere og sælge til mennesker over hele kloden, kan lokal SEO hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig i søgeresultater på Google baseret på søgninger rettet mod specifikke lokaliteter.
Du kan også bruge Google Forretninger Profil, som er en fortegnelse, der tilbyder dig en måde at vise forretningsoplysninger på lokale søgninger og Google Maps.
Tænk også på enkle spørgsmål, som udsigter måske ønsker hurtige svar på ved at inkludere ofte stillede spørgsmål på din hjemmeside eller skrive en blog, der målretter specifikke langhalede sætninger. For eksempel, hvis du er en bar, der specialiserer sig i lokale øl, kunne du skrive en artikel, der dækker ‘De bedste øl i X (& Hvorfor De er Fantastiske)’ og inkludere information om, hvor du kan få dem, f.eks. dit sted!
Glem ikke, AI-værktøjer som ChatGPT kan hjælpe med SEO, så sørg for at tjekke platformen ud og se, hvordan den fungerer. Det er nemt at oprette opfordringer med målnøgleord og bede ChatGPT om at komme op med noget indhold specifikt til Facebook eller X.
3) Vær Proaktiv og Reaktiv på Sociale Medier
Sociale medier er en af de mest kraftfulde digitale platforme for en lille virksomhed. Med over 5 milliarder brugere, der repræsenterer 62% af verdens befolkning ifølge Datareportal data, er det en fantastisk kanal for at få dit mærke set og hørt.
Den store udfordring kan være, hvilken social platform der skal bruges til din virksomhed, da der er mange at vælge imellem, og hver har et forskelligt publikum og er afhængig af forskellige indholdstyper.
Hemmeligheden til at være succesfuld på sociale medier er at vælge den rigtige platform/e til din virksomhed. Dette betyder, at du skal forstå, hvem der er aktiv på hvilken platform, og hvilken type indhold de forbruger.
- YouTube – Videoindhold (inklusive YouTube Shorts) og populært blandt aldersgrupperne 25-44
- Facebook – Tekst-, billede- og videoindhold kan bruges, og platformen er mest populær med 25-44-årige
- Instagram – En platform lavet til billede- og videoindhold og brugt af influencere, den er mest populær blandt 18-34 årige
- TikTok – En video-baseret platform (og hurtigt ved at blive en søgemaskine), den er mest populær blandt 18-34 årige, men bruges også bredt af 12-17 årige.
- LinkedIn – Bruges til tekst-, billede- og videoindhold, 60% af LinkedIn-brugerne er mellem alderen 25-34.
- Pinterest – Betegnet som en visuel opdagelsesmotor, billeder kan grupperes i temaer som ‘Boards’, Pinterest er populær hos kvinder (76% af brugerne) og aldersgruppen 18-34 år.
- X – Som en nyhedsorienteret platform, kan du poste billeder, tekst, videoer og afstemninger, den er populær hos dem mellem 25-34 år.
Du kan også træffe en beslutning baseret på aktive brugere, da dette vil garantere dig et publikum.
Sociale medier bør ikke kun handle om at poste indhold om din virksomhed (selvpromoverende indhold), det handler også om at dele indholdet fra andre og give information, som dit publikum ville finde nyttigt. Overvej at opfordre dit publikum til at skabe brugergenereret indhold, da dette kan hjælpe med at dele anmeldel
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!