Forberedelse til AI-søgning med Generativ Søgeoplevelse (SGE) fra Google
AI i digital markedsføring er kommet for at blive, og der er lidt tvivl om, at verdenen af søgemaskinemarkedsføring er på vej til at blive vendt på hovedet af udviklingen inden for generativ AI.
Googles Search Generative Experience (SGE) er stadig i eksperimentfasen, men den lover allerede at omvælte standardkoncepter og -tilgange til søgning, og dermed til digital markedsføring som helhed.
Googles ultimative mål er at forstå bedre, hvad du ønsker, så det kan give dig det perfekte svar. Og SGE er måden, hvorpå det viser dette svar.
For at give indblik i, hvordan SGE fungerer i øjeblikket, har Lindsey Schrant fra Neil Patel Digital sluttet sig til os for at se på denne nye verden af søgning.
- Hvad er SGE?
- Hvordan ser SGE ud?
- SGE-forespørgselstyper
- SGE’s begrænsninger
- 8 sandsynlige påvirkninger af SGE
- 5 tips til at forberede dit site til SGE
Top Tip: Denne artikel er tilpasset fra Lindseys webinar om SGE, som er tilgængeligt on-demand eller du kan lytte til podcastversionen.
Hvad er SGE?
Den 10. maj 2023 meddelte Google, at de arbejdede på SGE, en af de vigtigste visuelle ændringer til Googles søgeresultatside (SERP) i mange år. Som en meget avanceret version af fremhævede uddrag anvender SGE AI til at generere detaljerede søgeresultater, der sigter mod at give brugerne den præcise information, de leder efter (og mere til).
Note: SGE er stadig i betatestfasen indtil december 2023, og det kan kun tilgås på engelsk i USA, Japan og Indien. Det er endnu ikke kendt, hvornår det vil blive fuldt lanceret.
SGE i praksis
Så, betyder alt dette, at SGE vil erstatte den traditionelle SERP? Nej, der vil stadig være en SERP, men den vil være meget mere detaljeret.
Du kan tænke på SGE som en oplevelse, en samtale med din søgemaskine. Du kan stille den detaljerede, samtaleagtige spørgsmål og ved hjælp af AI vil den generere detaljerede svar. Det er den søgegenerative oplevelse.
Hvad dette betyder i praksis er, at du kan skrive lange samtaleagtige forespørgsler, og SGE vil returnere detaljerede resultater, samt links til at hjælpe dig med din egen yderligere forskning. Med tiden vil søgemaskinen bedre forstå, hvad du ønsker, og den vil bedre forstå indholdet på nettet. Dette vil gøre det muligt for SGE at besvare dine spørgsmål meget mere omfattende end nogensinde før.
12 måder digitale marketingfolk kan bruge ChatGPT
Hvordan ser SGE ud?
Hvad ser du, når du indtaster en forespørgsel i SGE?
SGE-svaret har flere elementer.
- Generativt svar: Dette er det AI-genererede svar på din forespørgsel. I modsætning til den traditionelle SERP er det ikke en liste over websteder. Det er en fortællende strøm baseret på, hvad SGE kunne finde på internettet. (På denne måde er det lignende svaret, der vises, når du indtaster en forespørgsel i ChatGPT.)
- Ned-pile viser ved siden af den genererede tekst. Ved at klikke på disse bringes kilderne til teksten frem, så du kan vurdere informationens gyldighed.
- Websidekarusel: En karusel af billeder viser en række links til websteder, der giver dig yderligere information om din forespørgsel.
- Opfølgende spørgsmål: Du kan indtaste et opfølgende spørgsmål for at dykke dybere ned i din forespørgsel.
- Opfølgende forslag: Hvis du ikke kan tænke på nogen relevante opfølgende spørgsmål at stille, tilbyder SGE en række forslag.
SGE-forespørgselstyper
Hvordan fungerer SGE for forskellige typer af forespørgsler?
1. Informative forespørgsler
Informative forespørgsler er ganske enkelt forespørgsler, hvor søgeren leder efter fakta. De kan tage form af et spørgsmål (“Hvilke kerneøvelser kan jeg lave derhjemme?”) eller en mere generel søgning (“kerneøvelser derhjemme”).
Ved en informativ forespørgsel returnerer SGE en side, der ligner et detaljeret fremhævet uddrag. Den AI-genererede tekstliste (svaret på din forespørgsel) har ned-pile, der linker til kilde-websteder. Og karusellen viser links til andre relevante websteder.
Note: Ved informative forespørgsler kan SGE-resultaterne være så detaljerede, at søgere måske slet ikke klikker videre til websteder. Alle de oplysninger, de har brug for, er måske allerede på SERP! (Husk, lignende bekymringer blev rejst, da fremhævede uddrag blev rullet ud for nogle år siden.)
2. Kommercielle forespørgsler
Kommercielle forespørgsler er, når søgere søger at købe noget. For eksempel, “Bedste tørhundefoder til en otteårig labrador retriever”.
Den store forskel fra informative forespørgsler er, at ved kommercielle forespørgsler, vises betalte annoncer over de genererede tekstbesvarelser. Disse er annoncer, som SGE mener er relevante for din forespørgsel.
Ligesom ved informative forespørgsler får du også dit tekstbesvar med dropdown-links og din karusel til andre websteder. Og den opremser populære muligheder, idet den giver information om, hvorfor disse muligheder er populære. Denne oversigtsinformation inkluderer informationer fra mærker og butikker.
3. Mærkespecifikke kommercielle forespørgsler
Hvad med mærkespecifikke kommercielle forespørgsler? Dette er kommercielle forespørgsler, der inkluderer et mærke. For eksempel, “Nike løbesko”.
I dette tilfælde får du igen et AI-genereret tekstbesvar, der giver dig noget information at overveje, når du overvejer at købe Nike løbesko. SGE viser også links til websteder, hvor du kan købe Nike-modeller. Disse websteder inkluderer Nikes eget websted samt mange tredjepartssælgere.
Pro tip: Sørg for, at dine kategori- og produktsider er optimerede, før SGE udrulles. Dette vil hjælpe med at placere dig i den bedste position for at fremstå i SGE-snapshot som et af de fremhævede produkter.
4. Lokale forespørgsler
Lokale forespørgsler er, når søgere leder efter ting i nærheden af dem. For eksempel, “hundepension wichita ks”.
Igen returnerer SGE noget AI-genereret information baseret på din forespørgsel – i dette tilfælde, forklarende hvilke tjenester, der tilbydes af hundepensioner i Wichita, Kansas. Udover karusellen af websteder, opremser den lokale tjenester, sammen med gennemgangsuddrag og dropdown-links til anmeldelsessider. Ligesom med fremhævede uddrag, viser SGE også et kort, der indikerer, hvor virksomhederne er placeret.
Pro tip: Anmeldelser bliver meget vigtige, når SGE udrulles! Begynd at indsamle dine kundeanmeldelser nu.
Se også denne blog for mere information om lokal SEO.
Eller link til dette eviggrønne stykke om lokal SEO: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/local-seo-for-beginners-improve-your-visibility-online-free-checklist
5. YMYL forespørgsler
YMYL forespørgsler henviser til Your Money or Your Life forespørgsler. Disse er generelt livsstilsforespørgsler, hvor folk søger rådgivning (typisk omkring sundhed eller finansielle spørgsmål). For eksempel, “hjemmemiddel til behandling af giftsumakudslæt”.