AI is ringing in big holiday shopping changes

AI introducerer store forandringer i julegaveindkøb

Criteo forventer, at AI vil gøre en betydelig forskel under Cyber Week og i feriesæsonen.

“Criteo har arbejdet med AI i næsten 20 år,” sagde Romain Lerallut, VP og leder af Criteos AI Lab. “Vi kaldte det tidligere maskinlæring. En ting, jeg har været overrasket over de seneste par år, er hastigheden — det er som en hockeystok — så alt, hvad jeg siger i dag, kan være forældet i morgen. Caveat emptor.”

Hvad AI kan bringe til ferien. Lerallut ser to nøgletrends. “Den første er business as usual — AI til præstation og personalisering — men det vil gøre det bedre.” Implementeringen af genAI i kunderejsen betyder, at anbefalinger eller yderligere items til en indkøbsliste kan genereres uden at fodre indkøbslisten ind i en tredjeparts LLM som ChatGPT (Leralluts eksempel var AI, der foreslog en god Bourgogne til at ledsage en boeuf Bourguignon).

“Det andet område er at bruge generativ AI til at skabe indhold,” sagde han. Tekstforfatning, generering af beskrivelser til produktsider og skabelse af billeder — disse anvendelser er grundlæggende. “En ting, vi tester, er at tage et produktbillede, som normalt er på hvid baggrund, og gøre det mere fancy. Hvilken slags billede vil resonere med et bestemt publikum?”

Udforsk dybere: Salesforce – AI vil drive $61 milliarder i online Cyber Week salg

Feriesæsonen er anderledes. Selvfølgelig har produktanbefalinger, uanset om de drives deterministisk (manuelle algoritmer) eller baseret på en form for AI, været omkring i lang tid. Disse er i bund og grund prædiktive anbefalinger, der antager, at fremtiden vil ligne fortiden. Men feriesæsonen kan forstyrre dette mønster.

“Du kunne tænke på at købe noget lidt anderledes,” sagde Lerallut, “måske køber du ikke til dig selv, men til din familie. De nye typer AI kan faktisk fange disse ting, idet de ved, at det er festlig sæson: ‘Den ting, som du normalt ville købe, vil jeg skubbe den premium version af.’ De modeller ved noget om kontekst, de ved noget om verden.” Standard anbefalingsmotorer arbejder kun med købsdata, nogle gange kun fra de seneste par måneder.

Men kan mellemstore forhandlere drage fordel? Nogle aspekter af AI bliver allerede kommodificeret, sagde Lerallut. “Det bliver lettere at få adgang til det første niveau af kompetencer. En lille virksomhed med én ejer kan absolut accelerere deres indholdsproduktion.”

Det, der vil være sværere at få adgang til, er det andet niveau af personliggjort AI-generering. Det kræver adgang til mange data om en brands kunder og målgrupper. “Det vil ikke være tilgængeligt fra hylden,” sagde han. “Derfor har Criteo en stærk mulighed for at give alle vores klienter, store som små, tilstrækkelig adgang til disse kapabiliteter.”

At se interaktioner med milliarder af brugere verden over giver Criteo en dyb kilde af forbrugerdata. “Vi kan give vores klienter adgang til noget, de ikke ville have på egen hånd.” (Lerallut understregede, at dette gøres på en compliant måde.)

At få forbrugerne om bord. I nogen grad vil AI arbejde i baggrunden, uset af brugerne (Lerallut bemærker, at der i Europa er krav om mærkning af AI-aktiviteter). “Hvis AI gør sit arbejde, bør det være gennemsigtigt og naturligt,” sagde Lerallut. “Det bør føles som noget nyttigt og hjælpsomt.” Især mener han, at det bør være gennemsigtigt omkring produktanbefalinger og tjene detailhandlernes interesser. “Men hvis vi gør vores job så godt som muligt, bliver anbefalingen af produkter en service til brugerne. Det er også en service til vores klienter.”

Det handler om vellykket matchmaking, sagde Lerallut. Gør man det godt, er det ikke til gene.

Hvorfor vi interesserer os. Det er ikke bare hype. Det er det, det handler om. Vil al denne ambitiøse AI, der sigter mod at give shoppingassistance, mens den optrapper og øger indkøbskurven, appellere til forbrugerne? Store leverandører satser på det. Vi vil snart se.

Email:










Se vilkår.



OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts