7 Metoder til at Bruge Sociale Medier til Storytelling

Når vi tænker på de historier, vi læste som børn, havde de karakteristika: en begyndelse, midte og ende; et klimaks eller en konflikt; og en eller anden form for moral. Godt indhold på sociale medier kan også formidle et lignende rigt budskab, når det gøres korrekt.

En historie handler ikke kun om ord – en god historie lærer os noget om verden og os selv. Og god content marketing fortæller en god historie.

I dag ser vi flere innovative anvendelser af storytelling indarbejdet i brandopbygning, efterhånden som kunderne kræver mere af virksomheder. Flere mennesker ønsker at forstå et brands ethos og mission for at se, om det er dedikeret til noget meningsfuldt (som et socialt problem eller en sag), i stedet for blot at købe noget, fordi det er ‘cool’.

Så hvad er den bedste måde at fortælle en historie på sociale medier? Lad os se på 8 fantastiske måder at gøre det på!

1) Udvikl en (Lang) Historiebue

En historie er i bund og grund en sekvens af begivenheder med nogle nøgleelementer. Med sociale medier har du masser af muligheder for at fortælle historier på nye måder, der krydser grænserne for traditionel storytelling og reklame. Selvom du kan have nogle begrænsninger (for eksempel længde), har du også en række værktøjer lige ved hånden.

Før du udvikler dit sociale indhold som en del af en kampagne eller reklamestrategi, er det vigtigt at se fremad mod dine slutmål og arbejde baglæns. Stil dig selv spørgsmål som:

  • Hvordan ser dit forretningsmål ud om et år eller fem år fra nu?
  • Hvor vil du gerne være med hensyn til foretrukket eller målpublikum?
  • Hvad er din vækstplan demografisk og endda internationalt?
  • Hvordan klarer du dig i forhold til dine konkurrenter?

Hvert enkelt klip, blog, video eller billede skal være en mini-historie i sig selv, men hvad med at tage dit publikum og kunder med på en rejse, der varer længere end det? Når du tænker på, at hvert indholdsstykke bidrager til din brand- og forretningshistorie, har du potentialet til at ‘fange’ folk over lang tid.

I den forbindelse kan du tænke på din ‘historiebue’ – begyndelsen, midten og enden. Ikke kun for hvert indholdsstykke, men også i forbindelse med dine langsigtede mål og unikke tilbud eller USP.

Lad os se på et godt eksempel: skønhedsmærket Dove. Oprindeligt lanceret som et sæbemærke, har virksomheden sat storytelling i hjertet af sine marketingkampagner for at fokusere på at styrke kvinder gennom et budskab om selvværd og selvaccept.

Doves #Detox DinFeed-kampagne havde til formål at demonstrere skaden ved toksiske skønhedsråd. Dens brug af sociale medier hjalp med at få budskabet ud, da folk delte ved hjælp af hashtagget.

#DetoxYourFeed Dove-kampagne
#DetoxYourFeed Dove-kampagne

2) Vis, Fortæl Ikke

Når det kommer til enhver form for reklame, hvad enten det er baseret på sociale medier eller ej, er det bedre, hvis du viser din historie i stedet for at fortælle den. Men, hvad betyder det?

I sociale mediers verden kan dette være så simpelt som at skabe en medrivende video, infografik eller bruge et slående billede i kombination med en fængende titel for hurtigt at få dit budskab (eller kernen i det) frem. Efter alt har du kun få sekunder til at gøre dit punkt, så hvorfor ikke gøre det så klart og visuelt indbydende som muligt?

Teknologivirksomheden GoPro er et fantastisk eksempel på denne ‘vis, fortæl ikke’ storytelling. Selvom de har promovideoer for at vise deres nyeste kamera, viser flertallet, hvordan deres kameraer bruges, og resultaterne er ret spektakulære. Det er ikke kun GoPro-mandskabet, der lægger videoer op, men millioner af kunder, der ønsker at dele deres sportsbedrifter.

Her er en samling af ‘Bedste af 2022’ på YouTube, der indkapsler, hvad deres kameraer kan gøre, uden at nævne produktet, men klart viser det blive brugt!

dmi video thumbnail

Tilmeld dig GRATIS for at få adgang til denne video

3) Skriv Som en Forfatter

Har du erfaring med at skrive copy, fiktion eller non-fiktion? Sandheden er, at mens en smule erfaring hjælper, behøver du virkelig ikke at være ekspert i nogen genre for at mestre storytelling på sociale medier.

Det, der vil fange opmærksomheden, er dog kreativitet, dristighed og den slags budskab, der går lige til sagen – eller i det mindste giver en antydning af de fantastiske ting, der kommer.

Afhængigt af dit publikum, vil dette nogle gange inkorporere mere af en historie, som omfatter nogle typiske narrative elementer. Tænk på helterejser, for eksempel: den integrerer typisk en uventet helt (protagonisten), der befinder sig i en situation, hvor de skal gøre noget livsændrende (redde verden fra ødelæggelse).

Hvis du er i stand til at invitere dit publikum ind ved hjælp af de samme værktøjer, som fiktion-forfattere gør, vil du sandsynligvis få dem engageret fra starten. Og glem ikke vigtigheden af SEO-skrivning, når det kommer til søgning og sociale medier, de rigtige nøgleord betyder at nå de rigtige personer.

Her er et eksempel fra Dollar Shave Club, et mærke, der eksploderede ind på mænds personlige plejescene med budskaber, der var innovative og sjove. Dette er en af deres Facebook-annoncer, der bruger deres varemærkehumor til at fremme deres barberblade ved at tage fat på personlig hygiejne.

Dollar Shave Club Facebook-annonce
Dollar Shave Club Facebook-annonce

4) Brug Influencers & Andre Partnere

Noget af det mest innovative sociale reklame, vi ser i dag, har en tendens til at kombinere to eller tre elementer: en kendis eller influencer, en ægte sag og et produkt.

Denne kombination af elementer tapper ind i et problem, folk bekymrer sig om, ved at udnytte kraften af en relevant influencer eller brand (sørg for, at influenceren eller partneren er relevant, ellers kunne din annonce falde til jorden).

Et fremragende eksempel er GymSharks #Gymshark66-kampagne, hvor de udfordrede folk til at ændre deres liv ved at danne positive vaner. For at sparke kampagnen i gang, samarbejdede mærket med nogle fitness-influencere og skabte en videoserie kaldet “Stories of the 66”, hvor folk talte om deres rejse. Kampagnen resulterede i mere end 240 millioner videovisninger og over 750.000 indlæg under hashtagget.

dmi video thumbnail

Tilmeld dig GRATIS for at få adgang til denne video

Et område, hvor influencere og partnerskaber kan fungere godt, er nonprofit-sektoren. Ved at skaffe støtte til en bestemt social sag eller årsag kan velgørenheden nyde godt af at øge opmærksomheden og drive interessen, hvilket kan resultere i øget indtægt fra fundraising eller rekruttering af frivillige.

Et perfekt eksempel på dette er, hvordan Matt Damons firma water.org indgik et partnerskab med Stella Artois som deres talsperson for organisationens kampagne for rent vand for at forbinde mærket og årsagen på en mindeværdig måde. Dette er en slags tredobbelt gevinst, hvor publikum deltager i en indsats for også at fremme virksomhedens fokus på at levere rent drikkevand til underprivilegerede samfund.

Water.org
Water.org

5) Forbind Dig Med Dine Følgere

Sociale medieplatforme tilbyder masser af indbyggede værktøjer til at forstå de typer af opslag, som driver mest engagement. Dette bør give dig indsigt i populariteten af dit indhold på tværs af kanaler.

Du kan se på dine sociale mediedata for at få indsigt og


OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *