6 Simple & Effective Ways to Nurture Your Customer Relationships

6 Enkle & Effektive Metoder til at Pleje Dine Kunderelationer

Kunderne er blevet mere kræsne med, hvor de handler. Det handler ikke længere kun om at have den bedste markedsføringskampagne, den største influencer eller det mest kendte brand. For mange handler det om gennemsigtighed, værdi, bæredygtighed og vigtigst af alt, kundeoplevelsen.

61 procent af forbrugerne vil betale mindst 5 procent mere, hvis de ved, de får en god kundeoplevelse ifølge en rapport fra Emplifi. Denne statistik bør ikke komme som en overraskelse for mange virksomheder, især da de bruger digitale kanaler til at personalisere og automatisere.

Kunder bruger sammenlignings-shoppingmotorer til at finde de bedste tilbud og sider som eBay til at forhandle om prispunkter, hvor det er muligt. Men i vores kerne ønsker folk sig en positiv kundeoplevelse og en personlig berøring.

Hvis du er bekymret for, at du ikke plejer dine kunder ordentligt, eller tror, der er mere, du kunne gøre for at drive en positiv stemning mod dit brand, har vi opdelt 4 enkle måder at omdanne dine relationer til indtægtskilder:

1. Brug Analytik til at Skabe Personas

Jo mere du ved om dine potentielle kunder, desto mere succesfulde vil du være i at udvikle meningsfulde relationer. At samle så mange kundeoplysninger som muligt vil give dig mulighed for at bygge en detaljeret profil af dine kunders behov, præferencer og nøglekarakteristika.

Dette omtales ofte som en kunde- eller køberpersona. Traditionelt inkluderer kundepersonas oplysninger om demografi, adfærdsmønstre, motivationer, udfordringer og mål. Antallet af personas, du opretter, vil afhænge af, hvordan du segmenterer din kundebase.

På grund af onlinekanaler er magtbalancen mellem virksomheder og købere skiftet betydeligt. Kunderne er mere bemyndigede og selvforsynende, mere tilbøjelige til at vende sig mod søgemaskiner og sociale medier for at udføre produktforskning.

Derfor er de mindre modtagelige for hårde salg og ensrettede “push”-markedsføringsbeskeder, der er mere afbrydende end indflydelsesrige. Da flere virksomheder forstår dette, har de fokuseret på at bruge analytik til at informere en mere effektiv tilgang – datadrevet markedsføring bliver en topprioritet for mange.

Kundeanalytik vil give dig en dyb, detaljeret forståelse af dine eksisterende og potentielle kunders købsvaner og livsstil. Dette vil give dig mulighed for at forudsige deres fremtidige købsadfærd og imødekomme dem derefter med en mere målrettet, struktureret salgs- og markedsføringstilgang.

Nogle vigtige kilder til kundedata er:

  • Webstedsanalytik – Hvor interagerer dine kunder på dit site? Hvilke sider genererer trafik? Hvor sker konverteringerne?
  • Sociale medier – På hvilke sociale mediekanaler rækker kunderne ud eller engagerer sig? Bruger kunderne social handel, og hvis ja, hvorfor og hvor?
  • Emails – Hvilke emails interagerer folk med? Hvis du har arbejdsgange, hvor falder folk fra eller klikker igennem?
  • Kundefeedback – Hvad siger kunderne om dit produkt eller din tjeneste? Hvilke forespørgsler eller klager bliver der fremsat?
  • Transaktioner – Hvad køber folk? Hvad opgiver folk? Køber de mere end ét produkt? Hvor ofte vender de tilbage?
  • Interaktioner – Hvis du har en quiz eller et interaktivt element på dit site, hvad er resultaterne? Hvad gør folk efter at have svaret på spørgsmålene?
  • Hensigt – Hvad søger folk online, som relaterer sig til dine produkter eller tjenester? Hvad er søgeforespørgslerne? Hvilke nøgleord bruges?

Indsigterne, der stammer fra kundeanalytik, vil muliggøre reducerede kampagneomkostninger, da du kan optimere din målretning og levere markedsføringsbeskeder mere effektivt til de kunder, der mest sandsynligt vil reagere positivt. Du vil også kunne maksimere kundeloyalitet og positiv stemning ved at levere det rigtige budskab til de rigtige kunder på det rigtige tidspunkt. Alt dette bør kulminere i øgede salg og ROI.

2. Send Personlige & Relevante Emails

Email-markedsføring er en af de mest kraftfulde kanaler, du kan bruge til at kommunikere med og engagere kunder. Det er en direkte og personlig kanal (der bruger første-parts data), der gør det muligt for dig at fremme en følelse af loyalitet og pleje relationer hurtigere og nemmere end andre digitale kanaler.

Hvis en kunde har samtykket i at give dig deres emailadresse, har de allerede været udsat for dit brand, er villige til at modtage korrespondance fra dig og kan endda have købt fra dig. Dette er betydningsfuldt – for at opretholde din virksomheds rentabilitet, er du nødt til at opmuntre til gentagne køb. Ikke kun er det billigere at sælge til en eksisterende kunde end det er at erhverve en ny, gentagne kunder bruger mere end nye kunder.

Og det er her, personalisering bliver vigtig. Ved at sende dine kunder skræddersyede og relevante emails vil du kunne demonstrere dit brands investering i deres unikke behov og interesser.

For eksempel, hvis de har forladt deres indkøbskurv, kan du sende en venlig påmindelse og spørge, om de har brug for hjælp til at gennemføre deres transaktion. Hvis de har brugt tid på produktsider, kan du følge op med mere information og fordele. Eller måske er det et år siden, de første gang abonnerede på dit nyhedsbrev, og du vil sende dem en note for at fejre denne årsdag.

Her er et godt eksempel fra den skybaserede skriveassistent Grammarly. Baseret på aktivitet ved hjælp af platformen sendes der personlige emails, der viser fremskridt regelmæssigt med incitamentet af et badge.

Grammarly email
Grammarly email

Emailen fortsætter med at vise grafer, der sammenligner brugen med jævnaldrende på forskellige områder for at vække nysgerrighed og engagement. Emailen slutter derefter med en CTA til at ‘Gå Premium’, det perfekte eksempel på brug af personlige data til at pleje og konvertere.

Grammarly insights in email
Grammarly insights in email

Med kraften af trigger-emails og marketing automation (især ved brug af AI) kan du tage en proaktiv tilgang til at konsolidere dine kunderelationer, uden at skulle bruge en masse tid eller anstrengelse. Du kan skræddersy kommunikation, der passer til alle stadier af kunderejsen, og på grund af din øjeblikkelige synlighed i deres inbakker er chancerne for at modtage et svar forbedret.

Målet er at bruge dine personaliserede markedsføringsemails til at levere værdifuldt, informativt, autentisk indhold for at vise, at du forstår dine kunder og bekymrer dig.

3. Brug Sociale Medier til at Svare & Tjene

Sociale medier er en effektiv kanal til kommunikation og forbindelse. Mange virksomheder begår fejlen at tro, at de udelukkende kan bruge deres sociale kanaler til at opbygge brand synlighed og udvide rækkevidde. Men når de etablerer en online tilstedeværelse, har virksomhederne et ansvar for at bruge deres sociale kanaler til at yde kundeservice, når det kræves.

Ifølge Sprout Social forventer 79 procent af kunderne et svar på deres sociale medieopslag inden for 24 timer. Men selvom 63 procent af sociale medieklager bliver besvaret inden for den tid, er kun en tredjedel af folkene tilfredse med deres responstid.

Dette betyder, at du skal adoptere en proaktiv og reaktiv tilgang til at håndtere dine sociale medier og pleje dine onlinefællesskaber. Dette kan du gøre ved hurtigt at svare på enhver forespørgsel, klage eller brandomtale og levere den bedst mulige løsning ved hjælp af en personlig, ‘menneskelig’ berøring.

Glem aldrig, at dine sociale kanaler er en forlængelse af dit brand, lige så vigtige som dit websted eller en trykt brochure, og enhver negativ oplevelse en kunde måtte have via sociale medier har potentialet til at skade dit brands online omdømme.

Det bedste, du kan gøre, er at implementere et system, der gør det muligt for dig at prioritere kundekommunikation afhængigt af, hvor hurtigt de kræver et svar – dvs. en tweet med en klage bør adresseres over en positiv kommentar eller kompliment.

Her er et eksempel fra McDonald’s, der svarer på en kundeklage.

McDonald's response to a complaint
McDonald’s response to a complaint

Sørg for at gennemføre regelmæssige søgninger efter brandomtaler og sociale medieindlæg, der måske ikke har tagget dig direkte. For eksempel er kun en lille procentdel af tweets, der omtaler et firma, rettet direkte mod firmaet, men de kan kræve engagement.

Jo mere du kan gøre for at fremme en positiv social kundeoplevelse, desto mere sandsynligt vil dine kunder være til at anbefale din virksomhed til andre.

4. Sigte efter at Beholde Kunder

Ifølge SEMRush fokuserer 44 procent af virksomhederne på kundeanskaffelse, mens kun 18 procent fokuserer på kunderetention. Hvis du sigter efter at beholde, vil du gøre en større indsats for at pleje dine kunderelationer.

Vi har allerede fastslået, at fastholdelse er billigere end anskaffelse, men det kan også udvide dine profitmarginer. Det skyldes, at det kan koste fire til fem gange mere at erhverve nye kunder sammenlignet med at beholde nuværende som rapporteret i en artikel fra Forbes.

Udover et ekstraordinært produkttilbud og konkurrencedygtigt prispunkt er der en række tilgange, du kan tage for at forbedre retentionrater.

  • Mål Lifetime Value (LTV) – Denne værdi fortæller dig, hvad du kan forvente i samlede indtægter fra en enkelt kundekonto gennem hele forholdet. Det vil hjælpe dig med at forstå, hvilken slags produkter dine kunder ønsker, hvilke produkter eller tjenester er de mest rentable, og hvilke relationer der driver salg.
  • Brug flere kontaktflader – Når kunder er online, kan de nemt bevæge sig fra en kanal til en anden. Så det er vigtigt at optimere en persons rejse på tværs af kanaler fra online chat til sociale medier til dit websted.
  • Skab relevant indhold – Uanset din virksomhedstype eller målgruppe er content marketing et topydende retentionsværktøj og kan hjælpe dig med at levere personaliserede budskaber på tværs af formater fra en blog til en social medieannonce.
  • Personaliser emails –
    OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

    OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *