11 væsentlige SEO-elementer, du bør holde øje med
Du kender måske allerede til SEO dashboards, såsom dem fra Screaming Frog, der synkroniserer med Looker Studio. Måske bruger du et enterprise-værktøj til at spore dit tekniske SEO i skyen.
Det lyder fint, men hvor nyttigt er det egentlig?
- Forbedrer det dine placeringer?
- Hvis du administrerer 30-50 eller endda 100 eller flere sites, giver det så noget handlingsorienteret at spore teknisk SEO med cloud-crawlere?
Hvis du svarede ja, så er det fantastisk! Jeg er glad på dine vegne.
Men hvis du, ligesom resten af os, ønsker, der fandtes en bedre måde, så er der en!
Nøglen er at være mere målrettet og intentionel omkring, hvad og hvilke sider vi sporer.
Denne artikel dykker ned i, hvad der er essentielt at spore, og hvordan man sporer hver enkelt. Jeg vil også dække nyttige betalingsværktøjer til sporing af SEO-elementer. (Jeg har ingen tilknytning til disse virksomheder, men jeg er kunde hos nogle af dem.)
Indexeringsfaktorer
At spore din sides indexeringsevne er afgørende. Det bør være øverst på din liste. Hvis din side ikke kan indekseres, er alle dine indsats spildt.
I dette afsnit vil jeg forklare de centrale indexeringsfaktorer, der påvirker din synlighed på Google, og hvordan du sporer dem.
1. Ændringer i robots.txt
Filien robots.txt er den første fil, som søgemaskiner ser på, når de crawler din hjemmeside. Denne enkle fil giver instruktioner om, hvordan bots skal crawle en hjemmeside.
Hvad sporer vi?
Enhver SEO bør spore ændringer til robots.txt-filen, især hvis den begynder at blokere søgemaskiner.
Mange værktøjer tilbyder denne funktion, men det er vigtigt at opsætte e-mailadvarsler for at underrette dig, hvis filen blokerer søgemaskiner.
En almindelig årsag til dette er, når udviklere skubber et site fra staging til produktion og utilsigtet overfører robots.txt-filen.
Dette sker, når alle filer pushes live i stedet for kun de opdaterede.
Hvilke værktøjer skal bruges
Selvom jeg har en tendens til at bygge tilpassede Python-værktøjer til opgaver, hvorfor genopfinde hjulet her? Flere lavprisværktøjer fungerer godt til validering af din robots.txt-fil.
Jeg foretrækker LittleWarden, fordi det lader dig spore specifikke ændringer eller generelle indexeringskontroller og sende e-mailadvarsler. Du kan indstille det til at tjekke dagligt eller hver time.
Visuelt (Visualping) (som jeg brugte i denne case study om vidensgrafen) er også et glimrende valg til at spore ændringer i robots.txt.
2. Noindex robots-tags
Ah, den berygtede noindex-tag. Dette er en meta-robots-tag, du kan tilføje til sider, som du ikke ønsker indekseret i Google, såsom login, konto eller andre lavværdisider.
Hvis du har sider, du absolut har brug for indekseret eller ikke indekseret, er det afgørende at spore ændringer i din konfiguration for dit SEO-sundhed.
Hvilke værktøjer skal bruges
LittleWarden er fantastisk til dette, fordi du kan tilpasse indstillingerne for hver side, så du nemt kan indstille de fleste sider til at være indekserbare, mens du markerer nogle få som noindex.
Værktøjer som Screaming Frog og Sitebulb kan også fungere, men de kræver mere opsætning.
3. Ændringer i X-Robots-Tag
Enkelt sagt gør x-robots-tag det samme som noindex-meta-tag, men i stedet for at være i <head> af din hjemmeside, vises det i HTTP-responsoverskrifterne.
Hvilke værktøjer skal bruges
LittleWarden er forudkonfigureret til at tjekke dine HTTP-responsoverskrifter for eventuelle indexeringsproblemer, der måtte opstå, herunder ændringer i canonisk tag.
4. XML-sitemap validering
XML-sitemaps er endnu et kraftfuldt SEO-værktøj. Disse filer indeholder et kort over alle linkene på vores sites.
Google bruger disse som stærke hints til sider, de bør opdage og tilføje til deres crawl-kø.
Hvis din sitemap har fejl (f.eks. henter eller parser fejler), vil Google forsøge at bearbejde den i et par dage. Hvis forsøgene fortsætter med at fejle, vil Google stoppe med at forsøge at crawle URL’en.
Hvilke værktøjer skal bruges
LittleWarden vinder igen på grund af dets brugervenlighed til at spore ændringer i dine XML-sitemaps og sikre deres gyldighed.
5. Ændringer i canonisk tag
Canoniske tags er et ofte misforstået og misbrugt element i SEO.
Selvom Google kun betragter disse som hints og ikke strenge direktiver (som noindex), er det stadig vigtigt at spore, om de ændres på en side.
Hvilke værktøjer skal bruges
LittleWarden kan spore dette, men du kan også bruge værktøjer som ChangeTower eller VisualPing. Screaming Frog og Sitebulb kan også spore det, men opsætning af e-mailadvarsler kræver ekstra trin.
On-page ranking-elementer
On-page SEO-elementer refererer til faktorer på dine sider, som brugere og søgemaskiner kan se.
Hvis du er i lokal SEO, møder du måske ikke mange ændringer på sitet. Når du tilføjer flere teammedlemmer med siteadgang, kan nogen imidlertid utilsigtet foretage ændringer i marketingen, som kan påvirke dine placeringer.
Dette er grunden til, at det er afgørende at spore on-page-elementer.
6. Ændringer i overskrifttags
Overskrifttags er enhver tekst, der er formateret ved hjælp af formelle HTML-overskrifter (<h1>,<h2>,<h3>, osv.). Der har været nogen debat om hvordan Google bruger disse.
Google-repræsentanter siger, de ikke betyder meget for placeringer, men de gør for tilgængelighed.
Mange SEO’er, inklusive mig selv, mener, at en veloptimeret H1 og overskriftsstruktur kan forbedre placeringerne, men det er en diskussion til en anden gang.
For nu er det vigtigt at spore ændringer i dine H1-tags på dine vigtigste sider.
Hvilke værktøjer skal bruges
Her åbner variationen af de værktøjer, vi kan bruge, virkelig op. Du kan teste nogen af følgende med pålidelig konsistens:
- Little Warden.
- Versionista.
- Wachete.
- Visualping.
- ChangeTower.
Igen kan du teknisk set bruge Screaming Frog og Sitebulb, men at konfigurere e-mailadvarsler fra dette vil være en besvær.
7. Ændringer i interne links
At spore ændringer i dine interne links kan være kritisk for at opretholde et stærkt internt linkgraf.
Hvis et velplaceret internt link med optimeret ankertekst bliver fjernet eller ændret, kan det påvirke dine placeringer.
Vil det påvirke det meget? Sandsynligvis ikke. Men er du virkelig villig til at teste det for os?
Hvilke værktøjer skal bruges
- Little Warden.
- Versionista.
- Wachete.
- Visualping.
- ChangeTower.
8. Ændringer i keywords
At spore ændringer i din keyword-brug på dit site er afgørende for din SEO-succes.
Hvis en anden marketingmedarbejder på dit team prøver at friske dit indhold op, kan de ubevidst sænke dine placeringer for din side.
Hvilke værktøjer skal bruges
- Little Warden.
- Versionista.
- Wachete.
- Visualping.
- ChangeTower.
SERP-synlighed
At spore hvordan du fremstår i SERP’en påvirker muligvis ikke dine placeringer direkte, men det kan påvirke dine organiske klik-gennemsnitsrater (CTR).
9. Ændringer i title tags
Title tags er den kode, vi giver til søgemaskinerne, som antyder, hvad vi mener, vores viste titel bør være.
Ja, Google ændrer title tags, men det betyder ikke, at vi skal ignorere dem.
Hvilke værktøjer skal bruges
- Little Warden.
- Versionista.
- Wachete.
- Visualping.
- ChangeTower.
10. Ændringer i meta-beskrivelser
Meta-beskrivelser kan være et af de mest omdiskuterede emner inden for SEO. Nogle ting, der gør dette til et så interessant emne, inkluderer, men er bestemt ikke begrænset til:
- De er ikke teknisk set rangeringsfaktorer, men de er afgørende for vores salgsbudskab i SERP’en.
- SEO-værktøjer advarer os om pixel- og tegnlængde, men Google ændrer dem alligevel for at matche søgeintentionen.
- Jeg har direkte hørt Gary Illyes på en konference sige til en SEO point blank, at det er spild af tid at optimere title tags og meta-beskrivelser. (Jeg tager anstød af dette.)
Men hvis du allerede sporer utilsigtede ændringer på din side, er det værd at klikke på meta-beskrivelsesboksen i et ekstra sekund.
Hvilke værktøjer skal bruges
- Little Warden
- Versionista
- Wachete
- Visualping
- ChangeTower
11. Schema validering
Schema markup er et kraftfuldt værktøj. Det kan sende vigtige strukturerede data til Google og hjælpe os med at skabe interessante SERP-funktioner for vores resultater.
At oprette og implementere schema markup tager tid, så det er vigtigt at spore eventuelle ændringer, især da SERP-funktioner kan øge din organiske CTR.
Hvilke værktøjer skal bruges
- Little Warden.
- Versionista.
- Wachete.
- Visualping.
- ChangeTower.
God sporing
Nu hvor du har din omfattende liste over SEO-elementer, der skal spores, er det tid til at tilføje noget robust overvågning til dine SEO-kampagner.
Stol på mig, det er bedre at være forberedt end at finde ud af en ændring, der skete dage senere.
Email:
Se vilkår.
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!