10 Strategies for a Successful UX Project

10 Taktikker til et Succesfuldt UX Projekt

De fleste er bevidste om vigtigheden af UX i enhver marketingstrategi. Men vidste du, at UX ikke bare er en engangsaktion: det er faktisk en proces, der sætter kunden i centrum af din strategi, og gør kommercielle beslutninger baseret på ægte kundedata.

Hvordan kan du opnå fremragende UX? I denne artikel vil vi se på 10 strategier for ethvert succesfuldt UX-projekt, uanset om du gør det internt eller med hjælp fra en ekstern konsulent.

Denne artikel er tilpasset fra en nylig Digital Marketing Institute podcast hvor Will Francis diskuterede UX med Brian Herron, fra den prisvindende UX-agentur Each&Other.

Hvad er UX?

Er UX simpelthen alt om design, og bare skaber et dejligt kundeinterface? Eller handler det mere om planlægning og strategi? I virkeligheden involverer det alle disse ting… Og så lidt mere.

Når folk tænker på UX, tænker de på brugergrænsefladen (UI): det er alt det, du ser, rører ved, og interagerer med på skærmen. Det er måden, et websted ser ud, eller det du tapper på din telefon. Folk tænker måske også på kundeoplevelsen (CX), som er følelsen af al den loyalitet, du har opbygget, følelsen folk har af at gøre forretning med dig, og den lethed, hvormed de gør det.

UX passer ind i midten af alt dette. Det er en måde at forstå den CX, du ønsker at skabe, den oplevelse, du prøver at nå, og derefter matche den op til en UI, der faktisk er effektiv.

“Og virkelig, det er alt hvad UX er. Det er en måde at træffe beslutninger baseret på ægte kundedata. Det er en måde at tyde ud den indflydelse, du ønsker at opnå for virksomheden, og dernæst i sidste ende omdanne den til et brugerinterface. Det er virkelig mere en mentalitet end noget andet”

Brian Herron

Hvad leverer UX?

UX sigter mod at levere digitale aktiver, der opfylder kundernes behov og også tjener forretningsmål. Faktisk kan du betragte det som rummet, hvor digitale aktiver, brugerbehov og forretningsmål mødes.

De digitale aktiver

De digitale aktiver, såsom en webside eller en app-interface, er de mest håndgribelige leverancer fra et UX-projekt. Disse bør udvikles baseret på solid brugerundersøgelse. Kun da kan du prototype og teste dem med brugergrupper.

Brugeren

Et nøglemål for UX er at gøre livet så let som muligt for brugeren. Derfor er det så vigtigt at være opmærksom på kundernes stemme. Sørg for, at du forstår, hvad de vil have. Bring dem ind i beslutnings- og udviklingsprocessen.

Forretningsmålene

Mens brugeren er i centrum af ethvert UX-projekt, skal du også tage hensyn til forretningsmålene. At udvikle produkter uden at overveje forretningsbehov er lige så formålsløst som at udvikle produkter, der ikke opfylder kundernes behov.

Du skal finde en fin balance mellem, hvad kunden siger, de har brug for, og hvad virksomheden ønsker at sælge dem. Hvis du fokuserer udelukkende på, hvad kunder siger, de vil have, kan du gå glip af muligheder for at sælge dem produkter eller tjenester, de ikke engang havde tænkt på.

Hvornår skal du tænke på UX?

Dig og dit brand skal måske fokusere på UX, når I enten lancerer et nyt produkt eller går igennom en periode med forandring.

Når du lancerer et nyt produkt, eller opdaterer et eksisterende, har virksomheder som regel UX forrest i tankerne. De kan holde øje med, hvad deres konkurrenter laver, og forsøge at levere en overlegen UX til deres egne kunder. De fleste virksomheder forstår nu værdien af at investere tid og indsats på UX tidligt i udviklingsprocessen.

Hvis en virksomhed går igennom en periode med forandring, fx når det ser ud som om markedet bevæger sig uden dem, eller deres konkurrenter overhaler dem, kan dette være et panikmoment for dem. De ser, at noget er gået i stykker, og de ringer til UX-konsulenter for at få det løst, ligesom når de ringer til en blikkenslager, når de opdager en læk. Imidlertid kan de have brug for at kigge ud over lækken og genoverveje deres hele VVS-system!

UX-undersøgelse kan give værdifulde indsigter i, hvad kunderne virkelig ønsker, og hvordan virksomheden skal udvikle sig for at opfylde skiftende kunders forventninger. For eksempel, hvis en virksomheds konverteringsrater er en bekymring, kan en UX-konsulent dykke dybere ned og se på, hvorfor kunderne opgiver deres indkøbskurve, eller hvorfor der er så få tilbagevendende kunder.

10 trin til en effektiv UX-strategi

Her er ti trin, der hjælper dig med at levere en god UX-strategi.

  1. Identificer problemet
  2. Start med et klart defineret mål
  3. Analyser dine konkurrenter
  4. Analyser brugergrænsefladen
  5. Forstå brugeroplevelsen
  6. Opret en prototype
  7. Kør brugertests
  8. Analyser data
  9. Implementer kunstig intelligens
  10. Udvikl et UX-tankesæt

1. Identificer problemet

UX-konsulentarbejde begynder ofte, når en virksomhed har bemærket et problem, såsom høje niveauer af kundeklager. UX-konsulenten er på dette tidspunkt bragt ind som problemløser, med opgaven at løse et umiddelbart problem. Når du klart har identificeret dit problem, kan du tage skridt til at adressere det.

2. Hav et klart defineret mål

Alle succesfulde projekter og strategier starter med et klart defineret mål. Dette giver fokus til alle bestræbelser og sikrer, at tiden ikke spildes på irrelevante opgaver.

Så ved starten af din UX-rejse, sæt dit mål. Med andre ord, hvilke skridt skal du tage for at løse problemet, du har identificeret?

I digital marketing er dit UX-mål sandsynligvis at skabe bedre digitale produkter, der vil engagere kunderne (og i sidste ende drive salg). Og for at gøre dette, skal du lære så meget som muligt om dine brugere. Når du har robuste brugercentrerede data, kan du udvikle mål, der er i overensstemmelse med brugernes behov. Lær hvordan du udfører den nødvendige forskning ved hjælp af vores marketingforsknings skabelon.

3. Analyser dine konkurrenter

Brug tid på korrekt at analysere, hvad konkurrenterne i dit rum gør. Gå igennem en kunderejse på dit websted eller app, og derefter gå igennem en lignende rejse på dine konkurrenters websteder og apps. Vurder hvor godt du klarer dig i forhold til dine konkurrenter.

Fokuser på fem eller seks af dine konkurrenter. Sæt derefter benchmarks for at sammenligne, hvordan du og konkurrenterne præsterer på forskellige berøringspunkter i kunderejsen, såsom i sociale mediekanaler. Har du brug for at ændre din grænseflade? Har du brug for at forenkle din kunderejse?

Forestil dig, at du er en kunde, der går igennem alle disse forskellige websteder og apps. Hvilken ville du vælge?

4. Analyser brugergrænsefladen

Når folk tænker på UX, starter de ofte med brugergrænsefladen (UI). Og det er ikke et dårligt sted at starte.

En veludformet UI er sandsynligvis til at levere en god UX. Så tænk over layoutet af din grænseflade. Hvor intuitiv er den? Hvor let er det at interagere med? AdresseKMD de kunders behov? (Og, er det bedre end dine konkurrenters grænseflader?)

Når du designer eller ændrer din grænseflade, husk at se på den gennem dine kunders øjne.

5. Forstå kundeoplevelsen

Men UX handler om mere end bare at have et dejligt brugerinterface. Du skal tænke på den samlede kundeoplevelse (CX). Hvordan har kunderne det, når de gør forretning med dig? Hvorfor har de det sådan?

Tænk på, hvad der gør din virksomhed speciel, den specielle ekstra berøring, der glæder kunderne. For eksempel har du måske gjort det meget let for kunderne at fuldføre deres køb på din app eller websted (med brug af one-click purchasing). Knappen er en del af grænsefladen, men enkelheden af interaktionen er, hvad der udgør kundeoplevelsen.

6. Opret en prototype

Prototyping er et væsentligt skridt i ethvert UX-projekt. Her opretter du en rå, tidlig version af produktet eller grænsefladen til test på brugere. Ofte kaldet det mindst levedygtige produkt (MVP), behøver det ikke at være perfekt. Faktisk er tilgangen under prototyping ofte ‘fejl hurtigt, fejl ofte’. Med andre ord, lær af dine tidlige fejl og forbedr hurtigt.

Den vigtigste fordel ved prototyping er, at den giver dig mulighed for at ‘teste markedet’ inden du investerer i fuldskala produktion. Den feedback, du får på tidlige MVP’er, vil hjælpe dig med at udvikle et meget bedre, mere brugervenligt produkt senere.

Ofte for prototyper, skal du bruge klikbare mock-ups (oprettet med InVision eller Figma, for eksempel) i stedet for fuldt funktionelle grænseflader. Derefter, ved hjælp af den feedback, du får via din kvalitative og kvantitative forskning, kan du gradvist ændre disse designs, indtil du har en fungerende prototype.

Når du indsamler forskning om din prototype, skal du være opmærksom på at andre numre og ord:

  • Numre: Dette er de rå, kvalitative data, du indsamler om prototypen. Du kan indsamle dette fra enkle undersøgelser og feedbackformularer.
  • Ord: Dette er den holdningsmæssige, kvantitative data, du indsamler om prototypen. Du kan indsamle dette fra mere dybdegående undersøgelser og formularer, eller ved at gennemføre interviews eller se folk bruge dit produkt.

Læs mere om principperne for markedsundersøgelser og dataindsamling.

7. Kør brugertests

Brugertests er en væsentlig del af ethvert UX-program. Prøv at få så meget upartisk kvalitativ og kvantitativ data som du kan. Stil dine brugere relevante spørgsmål. Iagttage dem ved brug af dine produkter. Lad dem tale igennem deres egen oplevelse af at bruge produktet for første gang.

Sørg for, at du har brugere, hvis feedback og kommentarer du kan stole på. Prøv ikke at afbryde eller vejlede deres kommentarer. Lad dem bare dele deres tanker med dig på en frit flydende måde.

Når din prototype er poleret, kan du føle dig mere sikker på at rulle den ud til større grupper af testbrugere. En trinvis tilgang er bedst. Der er ingen mening i at have en stor gruppe brugere teste en prototype, der ikke er i nærheden af at være færdiggjort endnu. Start med billige små tests først, inden du går videre til de dyrere storståltests. Så test tidligt og så ofte som du kan.

Når du gennemfører adskillige småskalatests, bør dit endelige produkt begynde at tage form, blive mere strømlinet og mere fokuseret. Og vigtigst af alt, det bliver mere i overensstemmelse med, hvordan brugerne vil ønske at bruge det.

På dette tidspunkt er du klar til at udføre A/B-testing på forskellige versioner af produktet. Dette vil gøre det muligt for dig at finpudse bestemte funktioner i produktet, såsom farvepaletter, fontvalg eller knap placeringer.

8. Analyser data

Målet med at prototype og teste er at få så meget nyttig data som muligt, før du frigiver det endelige produkt.

Kvantitativ feedback kan give dig de hårde fakta, såsom statistik over tilfredshed eller frustrationsniveauer.

Men kvalitativ data kan give dig mere nuanceret feedback. Det skal dog siges, at kvalitativ feedback kan være fejlagtig til tider, da brugerne måske fortæller dig, hvad du vil høre, snarere end at give ærlig feedback. Derfor er det vigtigt at indsamle både kvalitativ og kvantitativ data. Stemmer det, du så, overens med hvad folk sagde om deres oplevelse af at bruge produktet?

Se på din analyse og se, om du kan spotte punkter i din rejse, der ikke er effektive, eller som er i stykker. Og tjek disse analyser mod, hvad dine brugere fortæller dig i deres feedback og kommentarer.

9. Implementer kunstig intelligens

Kunstig intelligens (AI) har en betydelig indvirkning på UX.

AI-værktøjer, såsom Jasper, Kroma, og Stable Diffusion kan bruges til at fuldføre forskellige UX-opgaver, såsom at skabe brugergrænseflader. Det er især nyttigt til banale, gentagne opgaver som at replikere ændringer på tværs af flere skærme.

AI kan også hjæl


OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.

OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *