Markedsføringsfællesskabet reagerer, mens tiden løber ud for TikTok (for nu)
Den populære online videoplatform TikTok gik mørk i weekenden, da en lov, der forbød appen i USA, trådte i kraft.
Ved søndag eftermiddag, østlig amerikansk tid, var TikTok-webstedet tilbage til at vise korte videoer for brugere i USA, selvom TikTok-mobilappen var utilgængelig i appbutikker som Google Play, der viste beskeden herunder.

Loven, der forbød TikTok, blev overvældende godkendt af den amerikanske kongres sidste år, og blev opretholdt af den amerikanske højesteret i fredags, hvilket satte scenen for, at TikTok-appen blev utilgængelig for download.
Det var ikke tilfældigt, at loven trådte i kraft på den sidste dag af Biden-administrationen. TikTok selv, i en meddelelse som dukkede op for brugere, der forsøgte at tilgå deres websted i weekenden, gav håb om, at den kommende Trump-administration, der overtager den udøvende magt i den amerikanske regering mandag, ville hjælpe platformen med at få et comeback.
Trump diskuterer en eksklusiv ordre, der vil forsinke forbuddet i 90 dage, mens en salg eller andel i TikTok med en amerikansk enhed bliver ordnet.

MarTech tog temperaturen i samfundet for at se, hvordan marketingfolk føler om denne uden fortilfælde handling. Mange af de marketingfolk, der delte deres meninger, forventer, at TikTok forbliver i en eller anden form under amerikansk ejerskab. Men de nævnte også den dybe indvirkning, som forbuddet vil have på influencer marketing og skabere.
Michele Nieberding, produktmarketingdirektør for MetaRouter, sagde, at sociale medieplatforme udvikler sig og dør, idet hun nævnte Vine og MySpace som sociale medieplatforme fra fortiden.
Jeg synes, dette er en mulighed, ikke kun for at diversificere, men for at innovere. Dette handler ikke kun om at finde den næste TikTok, men om at forestille sig, hvad der kunne eksistere i stedet. Kunne vi se fremkomsten af AI-drevne personlige indholds kanaler? Decentraliserede skaber kooperativer? Mixed reality sociale platforme?
Chris Brownlee, VP for produkt hos Yext, diskuterede også, hvordan apps giver plads til nye apps.
Hvis TikTok forsvinder, vil Gen Z ikke stoppe med at søge – de vil blot lede efter andre muligheder. Apps som RedNote rapporterer om en stigning i downloads, mens mange brugere vender sig mod Instagram Reels, YouTube Shorts, Reddit og anmeldelsessteder som alternative måder at finde information på. Og glem ikke den voksende bølge af AI-drevet søgning, fra Open AI’s SearchGPT til Google’s Gemini.
Mike Donoghue, administrerende direktør og medstifter af Alpha Group, var en af flere marketingfolk, der sagde, at selvom TikTok vender tilbage, som mange forventer, så bliver det måske ikke det samme.
Afhængigt af den iteration af TikTok, der vender tilbage (og det vil den), tror jeg, det bliver svært at replikere den virale spillemaskine fra TikTok 1.0.
Normalt ville jeg foreslå, at TikToks tab er Metas gevinst, men kombinationen af nedskårne skaberprogrammer, konstant skiftende algoritmer og lukkede modereringsfunktioner gør det stadig mere usandsynligt, at IG, FB og WhatsApp vil være et sikkert tilflugtssted for skabere og deres publikum.
Griffin Haddrill, medstifter af LV8, Mirage og VRTCL, sagde, at TikTok-fællesskabet af skabere og seere sandsynligvis vil sprede sig over eksisterende sociale platforme.
Jeg tror, at ‘viral’ og social marketing vil fragmentere ind i distinkte nicher på platforme som Instagram, X, YouTube og Snapchat. Jeg tror, at trends i den korte periode vil blive mere platform-specifikke, enten blomstrende eller falmende inden for deres egne økosystemer, med mindre crossover til andre. Brugerne på tværs af platforme vil i essensen tale forskellige sprog – ligesom forskellen mellem Android- og Apple-brugere, eller PC og Mac.
Ryan Jones, marketingchef hos SEOTesting, forventer også, at TikTok vil vende tilbage, og at skabere vil søge mod andre platforme, indtil det sker. Hvad angår marketingfolk:
Marketingfolk vil falde tilbage i, hvad de altid gør: teste. De vil fortsætte med at teste nye og kommende sociale medieplatforme, vende tilbage til ‘gamle favoritter’ og eksperimentere med, hvad der virker på de seneste platforme, de bruger tid på.
Claudia Ratterman, direktøranalytiker i Gartner Marketing Practice, forventer, at Meta vil være vinderen med hensyn til annonceudgifter, i hvert fald på kort sigt.
Instagram har højere engagement end Facebook, så de fleste annonceudgifter vil sandsynligvis flytte derhen. Dog har YouTube en stor chance for at vokse både YouTube Shorts og sin hovedplatform – især for B2B-reklausurer, der favoriserer fleksibilitet, når det kommer til kortere og længere indhold. Mærker bør ikke lægge alle deres æg i én kurv med Instagram, det er vigtigere end nogensinde at diversificere.
Stefan Lubinski, vækstkonsulent, coach og producent, ser også en enorm mulighed for Googles YouTube og Metas Instagram-egenskaber.
Dette er grundlæggende en gylden billet for YouTube og Instagram til at skrue op for deres spil. De skal rulle ud det røde tæppe for skaberne med bedre eksponering (algoritmisk kærlighed) og federe indtægtsandele (pengekærlighed). Og for alle de mærker, der kaster penge efter TikTok-influencers? De bliver nødt til at skynde sig at genopbygge deres indflydelsesnetværk på disse andre platforme. Det er som marketingmusikalstole, men med milliarder af dollars på spil.
Len Devanna, Vice President for kundeoplevelse hos Cortico-X, er en af de marketingfolk, der nævner, at alle involverede – mærker, skabere og agenturer – får endnu en lærestreg i ikke at stole for meget på en enkelt platform.
Hvis TikTok skulle gå mørk denne søndag, ville det afspejle risiciene ved at stole for meget på nogen enkelt platform – ligesom det, vi har set med Twitters hurtige tilbagegang. Skabere, mærker og forbrugere vil tilpasse sig, men den øjeblikkelige forstyrrelse vil være betydelig. For skabere handler det ikke kun om at miste et publikum – det handler om at miste den opdagelsesmotor, som TikTok unikt giver. Mens platforme som Instagram Reels og YouTube Shorts sandsynligvis vil absorbere noget af overførslen, replikerer ingen af dem TikToks kombination af engagement og viralitet.
Anthony Poliseno, CMO for Magnolia, holder øje med nye platforme, der kunne erstatte TikTok.
Kløften vil blive udfyldt, og jeg er tilbøjelig til at tro, at det vil være i form af en ny udfordrer som Red Note snarere end en tilbagevenden af annonceudgifter til Facebook eller X. For globale forbrugermærker, der driver forretning i Asien, Sydamerika og Europa, vil TikTok stadig være en primær kanal – og som vi ser i dag, vil det indhold fortsætte med at finde vej til platforme som Instagram og YouTube, hvis det er viralt eller tiltalende nok.
Molly St. Louis, medstifter af Mosaic Group Media, sagde, at det vil tage tid for TikTok-skabere at genvinde deres tal og indkomst på andre platforme.
Influencers vil finde nye platforme (og forhåbentlig diversificere), tage noget tid at nå tilbage til deres tidligere engagementstal. Og vi er tilbage i forretningen. Marketingfolk (især influencers) er ikke andet end modstandsdygtige og kreative. Vi vil finde et andet vindue at gå igennem, når denne dør lukkes, og det kan føre til nogle interessante innovationer.
Jennie Smythe, grundlægger & CEO, Girlilla Marketing, sagde, at for mange mærker og skabere er afhængige af platforme, de ikke kontrollerer.
Som med alle andre dele af din digitale tilstedeværelse er dagens nyheder blot en påmindelse om, hvor vigtigt det er ikke at være afhængig af nogen tredjepartsplatform for noget. De kommer og går… nogle gange meget desværre. Sørg for altid at have dine digitale værdigenstande sikkerhedskopieret og som altid have dine ejede ejendomme (hjemmeside, e-mail, tekstliste) i orden.
Nicole Perrin, EVP for forretningsintelligens hos Advertiser Perceptions, sagde, at mange annoncører tog potentielle forbud alvorligt, efterhånden som dagen nærmede sig.
Da vi gennemførte vores undersøgelse til vores rapport om makroøkonomiske effekter & opfattelser i december 2024, mente 62% af annoncørrespondenterne, at det var mindst lidt sandsynligt, at TikTok ville blive forbudt i USA i 2025, herunder 23%, der anså det for meget sandsynligt. Blandt dem, der rapporterede om køb af annoncer på TikTok pr. december, sagde 41%, at de skalerede ned på annoncer, mens 21% pausede annonceringsaktiviteter, indtil de vidste mere om resultaterne fra den igangværende retssag.
Email:
Se vilkår.
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!