Skills-Based Hiring: How Can You Prepare Your Students?

Evnerbaseret Ansættelse: Hvordan Kan Du Forberede Dine Studerende?

Det er et udfordrende jobmarked derude for nyuddannede. Hvor en grad tidligere sikrede en nyuddannet en let vej til beskæftigelse, leder arbejdsgivere nu efter mere, når det kommer til ansættelse.

Samtidig med at kunstig intelligens (AI) bliver mere og mere udbredt, hvilket gør det til en nødvendighed for virksomheder, er det ikke kun AI-kompetencer, som marketingnyuddannede har brug for.

Virksomheder værdsætter nu professionelle færdigheder og erfaring. De ønsker kandidater med mere end blot en grad. De ønsker viden og erfaring, der kan anvendes direkte i den rolle, de søger.

Desværre kæmper arbejdsgivere med at finde det rette talent til at udfylde roller. Mens arbejdsløsheden forbliver lav globalt, ældes arbejdsstyrken også, hvilket efterlader mange ubesatte stillinger og skaber en voksende kompetencekløft.

Faktisk rapporterer 75% af arbejdsgiverne, at det er svært at besætte roller på tværs af brancher, mens IT- & datakompetencer er de mest udfordrende at finde, uanset branche og geografi, ifølge Manpower Group.

Så hvordan kan du som uddannelsesudbyder forbedre dine studerendes beskæftigelsesevne og tilbyde arbejdsgivere arbejdsklare kandidater, der kan udskære en succesfuld marketingkarriere?

I denne blog vil vi undersøge:

Stigningen i færdighedsbaseret ansættelse

Teknologi driver et konstant behov for nye færdigheder. Dette er især sandt for marketingafdelinger, da de skal tilpasse sig i lyset af nye teknologier såsom generativ AI, marketingautomatisering, oplevelse og on-page optimering og analyse (GA4, nogen?!)

Men tekniske færdigheder alene er ikke nok. Arbejdsgivere ønsker, at nye ansatte har den tekniske viden, men også demonstrerer, at de kan arbejde som en del af et team, være analytiske og tænke kritisk – for at nævne nogle få nøglekompetencer.

Dette nye fokus fra arbejdsgivere har ført til en stigning i færdighedsbaseret ansættelse. Så det handler ikke kun om akademiske præstationer – såsom en grad – ved ansættelse, det er også at overveje praktisk erfaring, viden og potentiale.

Kandidater, der er selvlærte eller har fået deres færdigheder gennem erfaring, bliver større spillere på jobmarkedet. I USA kategoriseres 70 millioner mennesker som ‘STARs’ – arbejdere uden grader, der er ‘dygtiggjort gennem alternative ruter’.

Som en BCG-artikel formulerede det, må organisationer genoverveje deres tilgang til rekruttering og skifte fra ‘grad og afstamning’ til ‘vilje og færdighed’.

Så lad os se på, hvad arbejdsgivere ønsker fra nyuddannede fra perspektivet af rekrutterere og CMO’er.

Hvad ønsker arbejdsgivere af nyuddannede? En rekrutterers perspektiv

Siden 2015 er færdigheder for roller ændret i gennemsnit med 25%. Inden 2030 forventes dette tal at nå mindst 65%, ifølge LinkedIn. Dette betyder, at et stigende antal professioner og færdigheder ikke vil eksistere, og nye færdigheder og roller vil opstå.

Det er grunden til, at rekrutterere ændrer vurderingskriterierne for jobroller. I de senere år har mange store mærker (Walmart, Apple, Google og General Motors) droppet deres krav om en grad for at inkludere folk med essentiel viden og nyttige færdigheder.

Dette har gjort det muligt for rekrutterere at nedprioritere krav til universitetsgrader og rette deres opmærksomhed mod at ansætte kandidater med den viden og færdigheder, de har brug for. Det har også gjort det muligt for dem at forbedre kvaliteten af ansættelser, udvide talentpoolen og reducere bias.

“73% af rekrutteringsprofessionelle siger, at ansættelse baseret på færdigheder er en prioritet”

LinkedIn’s ‘The 2024 Future of Recruiting’ rapport

Så hvilke færdigheder søger rekrutterere fra nyuddannede?

En analyse af CashNet USA, som kiggede på over 17 millioner jobopslag i USA på Indeed.com og identificerede ti efterspurgte bløde færdigheder blandt de højstbetalte jobs.

CashNet USA-analyse
CashNet USA-analyse

Nogle virksomheder åbner også udvælgelsesprocessen for graduate-programmer, hvor de fokuserer på potentiale og overførbare færdigheder snarere end akademiske kriterier i henhold til Talent Acquisition Trends Report 2024.

Dette inkluderer bootcamps, lærlingeuddannelser og certificeringsprogrammer som alternativer til traditionel uddannelse. Andre tilbyder moduler til forberedelse på arbejdspladsen for at forberede studerende på professionelle miljøer.

Hvad ønsker arbejdsgivere af nyuddannede? En CMOs perspektiv

I de senere år har marketing fået en mere afgørende rolle i en virksomhed. Trods alt hjælper marketingaktiviteter med at øge brandbevidsthed, generere leads og drive omsætning. Så at ansætte dygtige marketingsfolk er en prioritet og en udfordring.

En analyse af Robert Half fandt, at roller såsom Marketing Manager, Marketing Director og Marketing Coordinator oplevede betydelig vækst, med jobforøgelser på 54%, 42% og 20%. Dette resulterede i over 120.000 jobs i disse områder, hvilket afspejler en voksende anerkendelse af marketingens strategiske betydning for forretningssucces.

Da vi spurgte CMO’er og ansættelseseksperter i HR og L&D “Hvad er de vigtigste kompetencegab inden for jeres virksomhed & team?”

Respondenter sagde, at AI-strategi og udvikling (49%), dataanalyse (45%), digital social salg (45%) og generelle digitale marketingfærdigheder (37%) var de fire største huller fundet i deres organisationer.

Vigtige kompetencegab inden for organisationer - CMO-undersøgelse

Similar Posts