8 Måder at Skille Sig Ud på Instagram
Instagram er en kraftfuld maskine til indholdsmarkedsføring og opbygning af publikum. Det har opbygget mærker og etableret mange succesfulde influencers, hvilket gør det muligt for folk at blive selvskabte sociale stjerner.
Berømtheder, iværksættere, modeller og andre professionelle lever af Instagram takket være deres sponsorerede opslag. Plattformen har også den næststørste engagement rate blandt sociale netværk på 0,70%, ifølge Social Insider. Dette halter godt efter TikToks enorme 2,65% blandt følgere og 4,07% efter visninger, men det ligger langt foran Facebooks 0,15%.
Desuden handler Instagram ikke længere kun om billeder. Korte videoer er eksploderet i popularitet på platformen og kan performer godt, når det gøres korrekt. Faktisk hævder 87% af marketingfolk, at de er tilfredse med ROI fra videomarkedsføring ifølge Wyzowl.
Hvis du ønsker at promovere dig selv eller dit mærke på Instagram og opnå et stort og loyalt publikum, så tjek disse 8 nyttige og effektive tips.
1. Vælg et Appellerende Udseende
Når det kommer til at have dit mærke på Instagram, er æstetikken afgørende. Det er en platform til at dele billeder og videoer, så udseendet betyder alt.
Først skal du adoptere en generel æstetik for dit mærke på din konto og holde dig til den. Hvis du driver et modebrand, ønsker du rene og stilfulde billeder. Hvis du forsøger at promovere et livsstilsbrand, skal du bruge lysere, iøjnefaldende og handlingsdrevne fotos som yogamærket Lululemon.

Hvis du følger nogen på Instagram, gør du det, fordi de har appellerende fotografering og interessante billeder eller videoer. Uploade dine bedste visuelle til din offentlige profil og lad folk bemærke dig, så snart de besøger din side.
Top tip: Sørg for, at det udseende, du vælger, er direkte og autentisk knyttet til dit mærke. Undgå at ændre dine filtre for ofte, så du kan etablere en konsistent stil og tema, som folk genkender.
2. Find Din Niche
For effektivt at øge dit følgeskab, skal du forstå dit publikum og skabe indhold, der engagerer dem. Tag dig tid til at undersøge og analysere, hvem dine følgere er, og hvordan du ønsker, at de skal interagere med dine sociale medier og dit mærke.
Det er godt at være multifacetteret, men hvis du for eksempel har en rejseblog, bør du tilpasse dit indhold for at tiltrække andre rejsende (som National Geographics feed i screenshotet nedenfor).
Hvis din fokus er på fitness, vil du så lede efter fitness- og sportsentusiaster med dine fitnessvideoer og kosttips.

Folk vil unfollow dig, hvis de ser indhold, der ikke relaterer til dem, eller hvis de ikke ser konsistens i dit fokus. Hold disse ting i mente, før du begynder at uploade indhold.
Top tip: Hold din professionelle side professionel, og lad dine personlige eller tilfældige fotos være for din private, ikke-erhvervsmæssige konto.
3. Brug Engagerende Tekster
At se på billeder uden at vide, hvad man kigger på, kan være frustrerende, når man surfer på Instagram, især når man ser noget interessant og vil vide mere. Så hvorfor skulle du efterlade dine følgere i mørket?
Hold dine følgere engagerede med vittige, skarpe tekster, der forklarer, hvad de ser.
Tekster er en fantastisk måde at vise dit mærkes personlighed, fordi folk kan lide at føle sig forbundet med dem, de følger. Tænk bare på Nikes berømte slogan ‘Just do it’ som en kort og skarp måde at sige meget på få ord.
“Det, der virkelig betyder noget i dine tekster, er, at du bruger nøgleord, der signalerer til algoritmen, hvad dit indhold handler om,” sagde indholdsskaber, Evelina Krusinskaite i sit DMI-webinar. “Gør dem værdifulde, gør dem informative, men gør dem ikke for lange, fordi folk har virkelig korte opmærksomhedsspænd.”
Folk kan lide enkle, korte og interessante tekstbidder at læse på sociale medier, og tekster bør indkapsle den ånd.
Her er et godt eksempel på et informativt opslag fra Digital Marketing Institutes Instagram-konto for at promovere et webinar.

4. Vær Smart med Dine Hashtags
Efterhånden som AI i sociale medier bliver mere sofistikeret, er det lettere for platformernes algoritmer at servere indhold, som folk stoler på og ønsker. Det betyder, at hashtags’ indflydelse er aftaget på sociale medier.
Ved slutningen af 2024 annoncerede Instagram i et opslag, at de fjernede muligheden for at følge hashtags fra appen. Emner, som folk allerede følger, vil ikke længere vise opslag og Reels i hovedfeedet.

På trods af dette skal du vide, hvordan du bruger hashtags effektivt på sociale medier, og det er værd at holde dem i tankerne for Instagram. Hold øje med trending hashtags for at se, om du kan udnytte dem i dit indhold, og vær selektiv med de, du bruger, hvis du bruger dem.
Du kan også stadig søge efter hashtags, så brugerne kan stadig bruge dem til at finde indhold og muligvis opdage et mærke den vej.
“Potentielt kan du blive opdaget gennem hashtags. Jeg tror ikke, hashtags er døde. Jeg mener, de bør bestemt bruges, men de skal være specifikke for dit indhold og skal være det, din potentielle seer ville søge efter,” sagde Krusinskaite.
5. Post på Det Rette Tidspunkt
Den bedste måde at tiltrække følgere på Instagram er ved at poste på optimale tidspunkter, hvor du får flere visninger og interaktioner. Selvom Instagram bruger en algoritmisk tidslinje, er optimale postetidspunkter stadig relevante.
Du kan tjekke Instagram-indsigt for at vide, hvornår størstedelen af dine følgere er online ved at klikke på profiltab og derefter på søjlediagramikonet. Hvis du ved, at dine følgere er online mere om morgenen, så post noget for at oplyse deres dag. Hvis de bladrer om aftenen, så gem dit indhold til efter arbejdstid.
Du bør også sprede dine opslag så meget som muligt. At poste flere ting på samme tid vil ikke få dig mere opmærksomhed, og du vil ikke oversvømme folk.
Hvis du har flere billeder at dele, kan du kombinere dem i et opslag med slideshow-funktionen. Hvis du er ivrig efter at poste, og du bruger en Android-telefon, kan du gemme opslag, der er klar til offentliggørelse via udkast inden for Instagram.
Find ud af mere om at poste på Instagram ved at se Alison Battisbys forklaringsvideo.
6. Vær Interaktiv
Følgere vil være mere tilbøjelige til at besøge din profil, hvis de ved, at du er interesseret i at tale med dem i kommentarerne, via direkte beskeder eller i en livestream.
Svar på de kommentarer, du får på dine opslag, og tag personer og steder i dine opslag, så længe disse tags er relevante for billedet eller videoen, du poster.
Du bør også interagere med nogle af dine følgere, der deler lignende indhold, ved at kommentere på deres opslag, da det kan skabe en samtale og en udveksling af idéer.
Her er et stort giveaway-eksempel fra livsstils- og fællesskabsbrandet Girls Night in Club for at engagere sine følgere.

7. Brug Instagram Stories
En anden måde at være interaktiv på er ved at bruge Instagram Stories. Du kan poste videoer og billeder, dele dine feedopslag og Reels, og dele andre folks også. Brugere kan også kommentere på Stories ligesom opslag i dit feed.
Det er spontant, upoleret indhold, der lader folk vide, hvad du promoverer, og personligheden bag det. Du kan også poste links til din hjemmeside, som ser mindre klodset ud i en Story end det gør i et individuelt opslag eller din bio.
“Et fantastisk AI-værktøj at bruge er ManyChat til Stories, da det er effektivt til at få tilmeldinger og lead-generering downloads. Du kan også bruge ‘story mention reply trigger’, som automatisk initierer en samtale, når nogen nævner din konto i deres story,” sagde Nicola Gwillym, Social Media Executive hos DMI.
Her er et godt eksempel på IG Stories fra Oatly, der promoverer sin nye lille karton havremælk på en anderledes måde.
Den bedste måde at bruge Stories på er ved at gå live. Instagram Live giver følgere mulighed for at kommentere og deltage i samtalen i realtid.
Brug ikke dine Live-sessioner til bare at sælge dine tjenester eller hvad end du promoverer. Gør det sjovt og til noget, som folk gerne vil se fra start til slut, i de 24 timer, videoen er tilgængelig.
Folk kan sende deres spørgsmål til dig, så det er en fantastisk måde at introducere et produkt eller gennemføre et interview. Der er også muligheder, hvor nogen kan sende en anmodning om at være med i din live-video, hvilket skaber en split-screen live-samtale.
Top tip: Brug reveal stickers, der slører dit Instagram-storyindhold, indtil seerne interagerer med det ved at trykke eller opfordre dem til at sende en direkte besked.
8. Se på Din Konkurrence
At studere andre Instagram-brugere, der specialiserer sig i det, du fokuserer på, er en god strategi. Se på deres engagement metrikker, hvornår de poster, og hvad de poster.
Undersøg den type indhold, de bruger til at tiltrække følgere og generere de bedste interaktioner. Det er endda nyttigt at se, hvilke opslag der falder fladt, når det kommer til at gøre et indtryk.
Denne indsigt vil hjælpe dig med at optimere dit indhold for at holde dig foran dine nærmeste rivaler. Overvej at bruge en konkurrenceanalyse tilgang (med hjælp fra AI-værktøjer) for virkelig at dykke ned i, hvad dine rivaler laver.
Tilmeld dig GRATIS for at få adgang til denne video.
At Bruke Instagram til at Blive Set – Afsluttende Tanker
En udviklende funktion er Instagrams broadcast-kanaler, som gør det muligt for skabere at dele tekst, billeder, gifs, afstemninger og endda voice notes med deres følgere. Disse kanaler kan også være en tovejskommunikation for at muliggøre mere interaktivitet. Instagram rapporterer, at skabere og deres fans udveksler over 1,5 milliarder beskeder på kanaler hver måned.
Der kommer altid nye funktioner online for at hjælpe mærker med at engagere og påvirke Instagram-brugere, så det er klogt at holde øje med nyheder fra Meta.
Brug Sociale Medier til at Tiltrække, Engagere & Influere
sociale medier giver marketingfolk mulighed for at kommunikere med publikum i global skala. Men der er en kunst at bruge sociale mediekanaler effektivt til dit publikum. DMIs Professionelle Diploma i Sociale Medier dækker alt, hvad du skal vide for at være effektiv på tværs af alle sociale netværk samt hvordan du kan udnytte AI-drevne strategier til forskning, indholdsskabelse og kampagneoptimering. Du vil lære om social forskning, sociale indhold, social handel og affiliate markedsføring, social kundeservice og social strategi samt udforske funktionerne på alle de nøgleplatforme såsom Facebook, LinkedIn, TikTok, Instagram, X og WhatsApp. Tilmeld dig i dag for at komme i gang!
Relaterede Artikler
-
↗
AI i Sociale Medier
-
↗
Influencer Marketing og AI
-
↗
En Guide til Instagram Videoformater
-
↗
Sådan Bruger Du Instagram Analytics
-
↗
Team Talk: En Guide til Instagram Forretning
-
↗
9 af De Største Sociale Medie Influencers på Instagram
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!