3 rapporter i GA4, der udnytter analyser til at fjerne kundens friktion
Føler du, at dit marketingteam drukner i analyserapporter? Du er ikke alene. Data omgiver nutidens marketingfolk, hvilket gør det svært at forstå, hvordan man forbinder forretningsproblemer med de data, der tilbyder en løsning.
En anvendelse af webanalysedata er at reducere kundernes friktionspunkter.
På en præsentation ved efterårs MarTech-konferencen viste Julie Jones, produktchef hos Baylor Scott & White Health, markedsførere, hvordan de kan skabe en handlingsorienteret liste over begivenheder, de skal spore, samt de rapporter, de skal lave for at eliminere friktionspunkter for kunden.
Det afgørende for hurtige, handlingsorienterede indsigter om friktionspunkter, sagde Jones, er omhyggelig begivenhedssporing og den rigtige begivenhedsstruktur.
Udforsk mere: At forstå kundernes ind- og udgang i begivenhedsbasede rejser
Forsøg ikke at spore alt
Omhyggelig begivenhedssporing betyder ikke at spore alt, for det er ikke nøgle til at identificere friktionspunkter.
“At spore alt skaber en række problemer,” sagde Jones, “herunder for meget data. Hvis du bruger en gratis platform som Google Analytics 4 (GA4), vil du ramme platformens begrænsninger, hvis du forsøger at spore for meget. Du risikerer også at have mangel på datastruktur, hvis du beslutter at aktivere automatisk sporing for at kunne spore alt.”
Dette fører ofte til høj kardinalitet, hvis du har lignende funktionalitet på hele din hjemmeside.
Endelig øger sporing af alt din risiko for, at personligt identificerbare oplysninger (PII) bliver linket til din analyseplatform, hvilket er imod Google Analytics vilkår for tjenesten. Så hvad skal marketingfolk spore? Spor sidevisninger, hvilket gøres som standard på de fleste platforme. Dernæst, spor de vigtige klik, herunder:
- Navigering.
- CTAs.
- Eventuelle udgående klik.
- Downloads.
- Kontaktklik.
Du bør også spore formularindsendelser. Du vil gerne lave meget QA med formularer, fordi automatisk sporing af formularer er upålidelig på nogle platforme.
Endelig, spor din søgefunktion, enten indenfor dit platform UI eller ved at konfigurere det i Google Tag Manager.
“Når du har de begivenheder, du ønsker at spore,” sagde Jones, “er det tid til at tænke på begivenhedsstrukturen. Dette var ikke et problem med Universal Analytics, fordi du uanset den tilpassede begivenhedssporing, du lavede, altid havde vores kategori, vores handling og vores label.”
Med GA 4 blev begivenhedsbaserede datamodeller centrale. Og det betyder nemmere rapportering med tilpassede begivenhedsbeskrivelser, men det kræver lidt mere planlægning på forhånd.
Eksemplerne i denne artikel bruger GA4, men for brugere, der ikke er på GA4 eller som foretrækker session-baserede data, anbefaler Jones at se på værktøjer som Mixpanel, Amplitude og Pivot Pro. Husk, at hver platform bruger sine egne termer og terminologi.
Udforsk mere: Hvordan man kan øge sin organiske rækkevidde med indsigter fra adfærdsanalyser
Rapport Nr. 1: Har du de rigtige ord på din side?
Inden for de rapporter, Jones anbefaler, vil du ikke se nogen omtale af afvisningsprocent. Og det er fordi afvisningsprocenten ikke vil give dig hurtige, handlingsorienterede indsigter.
Afvisningsprocenten fortæller dig, hvor folk forlader din hjemmeside, men den fortæller dig ikke hvorfor.
Den første rapport ser efter, om du har de rigtige ord på din side. Dette inkluderer dit indhold, men det inkluderer også dine CTAs.
Du vil forstå, hvilke sider der har den højeste brug af webstedets globale navigation, hvilket indikerer, at en besøgende har set på din side, ikke fandt det, de ledte efter, ikke fandt den rigtige CTA og straks gik op til den globale navigation.
Her er hvordan Jones bygger den første del af rapporten:
Den anden del af rapporten ser på, hvilke globale navigationselementer der bliver klikket på. Her er hvordan Jones samler det:
Rapport Nr. 2: Utilfredsstillende søgeoplevelser
Den næste rapport, som Jones foreslår, omhandler utilfredsstillende søgeresultater. Ideelt set vil du gerne have folk til at bruge søgning på dit websted kun én gang, fordi de straks finder, hvad de leder efter. Du vil ikke have, at de skal søge to gange.
Her er hvordan du opretter en rapport for utilfredsstillende søgninger og det søgeord, de bruger i deres anden søgning:
Rapport Nr. 3: Frustrerende knapper og misvisende knaptekst
Når du kan bestemme, hvilke knapper dine brugere klikker på mere end én gang, kan du identificere og løse en række friktionspunkter.
Her er hvordan Jones bygger den rapport:
Email:
Se vilkår.
OptiPrime – Global førende total-performance marketing “mate” for at drive virksomheders vækst effektivt. Løft din virksomhed med vores skræddersyede digitale marketingtjenester. Vi blander innovative strategier og banebrydende teknologi for at målrette din målgruppe effektivt og skabe effektfulde resultater. Vores datadrevne tilgang optimerer kampagner for maksimalt ROI.
OptiPrime strækker sig på tværs af kontinenter og strækker sig fra de historiske gader i Quebec, Canada til det dynamiske hjerteslag i Melbourne, Australien; fra den innovative ånd i Aarhus, Danmark til den pulserende energi i Ho Chi Minh City, Vietnam. Uanset om vi øger brandbevidstheden eller øger salget, er vi her for at guide din digitale succes. Begynd din rejse til nye højder med os!